162
השתלבותם של דרוזים במינהל הציבורי בישראל
כדי להגיע לבחירת המתאימים ביותר. הוראות החוק והכללים המחייבים יוצרים מסגרת
חוקית ונורמטיבית שהחריגה ממנה נתפסת כהתנהגות פסולה, וגופי הביקורת הממלכתיים
מדגישים את הפסול שבחריגה מהכללים המחייבים בתחום קבלת העובדים. כך למשל הוגש
בשנת 6002 כתב אישום תקדימי נגד חבר כנסת מכהן על מינויים פוליטיים של מקורבים
דוגמה נוספת הן הוראות החוק המתייחסות
1
בתקופת כהונתו כשר לאיכות הסביבה.
לרשויות המקומיות, שעל פיהן תשלומים שישולמו לעובדים שהתקבלו לעבודה בניגוד
לכללים המחייבים הם בגדר הוצאה בלתי חוקית, מה שמאפשר להטיל חיוב אישי על מי
שהיו שותפים להחלטה ולאישור התשלום, ובהם ראש הרשות המקומית וחברי המועצה.
חוזר מנכ"ל משרד הפנים שפורסם באפריל 1002 קובע כללים והנחיות בנושא בהתאם
2
לנוהל שגיבש היועץ המשפטי לממשלה.
מגמה זו של חיזוק סמכויות השרים ניכרת גם בגידול שחל במספר העובדים במשרדי
הממשלה המועסקים ב"משרות אמון". קבוצת עובדים זו, הכוללת בעיקר את אנשי הלשכה,
יועצים ועוזרים בתחומים שונים, יכולה להתמנות על ידי השר ללא מכרז, על פי שיקולים
אישיים ופוליטיים. בולט במיוחד השינוי שחל ביחס לתפקידו של מנכ"ל המשרד הממשלתי,
שהפך למעשה למינוי פוליטי של השר. יש לציין כי למנכ"ל המשרד השפעה רבה על אופן
התנהלות המשרד, על יישום המדיניות ועל קליטת עובדים ובהם עובדי ההנהלה הבכירה
של המשרד. ההכרה בהשלכות השליליות שעלולות לנבוע ממינוי מנכ"לים נעדרי כישורים
מתאימים למשרדי ממשלה הביאה את הממשלה בשנת 4002 לקבוע קריטריונים למשרה.
אלא שגם קריטריונים מינימליים אלה (השכלה אקדמית וארבע שנות ניסיון ניהולי), לא
עמדו במבחן. עם כינון הכנסת ה-81 בתחילת 9002, ובעקבות דרישתם התקיפה של שרים
שביקשו למנות למשרדיהם מנכ"לים שלא ענו באופן מלא על קריטריונים אלה, החליטה
הממשלה למנות ועדת חריגים שתמצא את הדרך להיענות לדרישות השרים. כפי שניתן היה
לצפות, הממשלה אישרה את מינוים של מנכ"לים למשרדי ממשלה בהתאם לדרישתם של
השרים. לסוגיה זו קשר ישיר לענייננו, שכן היא מצביעה על ההשפעה הרבה של המרכיב
הפוליטי בניהול משרדי הממשלה, מרכיב שיש לו קשר ישיר לשילובם של בני המיעוטים
הלאומיים בשירות הציבורי.
העיקרון של שוויון הזדמנויות שהוזכר לעיל עשוי להיות מכשיר חשוב ורב-עוצמה להשגת
1 למרות שבית המשפט זיכה אותו מהאשמות שיוחסו לו בכתב האישום (יולי 0102) הרי שיש בעצם העמדתו
לדין פלילי באשמת מינויים פוליטיים מישום הבעת עמדה ערכית שמדגישה את חומרת המעשה בעיני גורמי
האכיפה.
2 בעקבות הוראת בית המשפט למשרד הפנים להפעיל את סמכותו זו כנדרש בחוק, הוקמה בשנת 2002
במסגרת האגף הבכיר לביקורת ברשויות המקומיות במשרד הפנים "יחידה לחיוב אישי", שמרכזת את הטיפול
בנושא.