38
שהשירות נשא בהם בפועל, ואף לא בקביעת קווי הגבול שבין גופי האכיפה בינם לבין
88
עצמם.
עיון באופן הניסוחשלהמנדטשלארגוני המודיעיןשנבחנו בחו"למעלהכי בכלהמדינות
יש נטייה להרחיב בחוק את הייעוד והתפקידים של השירותים. לשם כך משמשים
מונחים כוללניים כמו הגנה על הביטחון הלאומי, הגנה על אינטרסים כלכליים, הגנה
מפני "חתרנות" מפני "התערבות זרה", מפני "פשע כללי", מפני "פעולות שמכוונות
להרוס את הדמוקרטיה הפרלמנטרית על ידי אמצעים פוליטיים, תעשייתיים או
אלימים", "כל תפקיד ביון וביטחון שנוגע לביטחון המשטר הדמוקרטי" וכדומה. כמו
כן אין זה תנאי כי הפעילות העוינת שבה מדובר היא בלתי חוקית.
ניסוח מנדט השירות היה אפוא אחד הנושאים כבדי המשקל במהלך עבודת ההכנה.
הגדרת התפקיד ותחומי האחריות של השירות אמנם קובעים במה לא יעסוק, אך
גם את הנושאים שבהם יישא באחריות לטוב ולרע. לכן הושם בתחילה הדגש על
הניסוח התיימר להקיף
89
הניסוח, תוך הבחנה בין מסירת סמכות להטלת האחריות.
את כל משימותיו המסורתיות של השירות, אמנם בזהירות ניסוחית רבה. לצד רשימת
הסמכויות והתפקידים הושאר במכוון פתח מילוט להרחבת תחומי העיסוק של
השירות, כדי לאפשר חופש תמרון עתידי לדרג המדיני, וכן כדי להקיף תחומי עיסוק
עם זאת הוחלט כבר
90
שאינם כלולים באופן קבוע או בלעדי בהכרח במנדט השירות.
מהתחלת הטיפול שלא לכלול בנוסח באופן מפורש נושאים שאינם נושקים ישירות
בביטחון, כמו הגנה על כלכלת המדינה, כפי שעשו מדינות אחרות, אם כי הדלת
הפרשנית בעניין זה לא נסגרה סופית.
88 ניסיון שנעשה להשוות בין החלטות הממשלה הרבות שהונפקו במשך השנים מאז קום המדינה ואשר
התייחסו לשירות, לבין תחומי העשייה והאחריות שהיו נהוגים בפועל, העלה שלא הייתה בנושא כל
שיטתיות. אין פירוש הדברים שהשירות עסק, לפחות מאז שנות השמונים, בדברים שבאופן מובהק לא
היו בתחומי אחריותו: מכל מקום, שקיפות פעולותיו כלפי הממשלה והכנסת, לרבות דיווח שוטף לראש
הממשלה, לוועדת השרים לענייני ביטחון ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, "ריפאה" מן הסתם כל פגם
פורמלי כזה, אם אכן היה קיים, אך ברור ש"ריפוי" בדיעבד כזה אינו בגדר מצב ראוי בדמוקרטיה. הדברים
צריכים היו להיות מעוגנים באופן מפורש במסמך אחוד וכולל שיאושר ככזה על ידי הממשלה, או בחוק
כתוב וגלוי לעין. בפועל, עד לחקיקת חוק השב"כ, מסמך כזה, למיטב הידיעה, לא היה קיים.
98 למשל, התקיים דיון בהבחנה שבין "השירות מוסמך" לבין "השירות מופקד". בשלב מתקדם יותר הוחלט
נוקט הבחנה בין "תפקידי השירות" לבין
נוסח השירות
על ניסוח אובייקטיבי של "משימות השירות".
"סמכויות השירות".
09 הכוונה לסעיף פעילות בקשר ל"אינטרסים החיוניים", שהרחבנו עליו לעיל תחת הכותרת "חוק סגור או
חוק פתוח". הכוונה מכל מקום לאפשר פעילות כמו שיקום סוכנים, איסוף מידע ופעילות מבצעית למטרות
גורמי ביטחון וקהילייה אחרים, שיתוף פעולה עם גורמים אחרים בארץ ובחו"ל שלא על בסיס ביטחוני
במובנו המצומצם וכיו"ב.