Background Image
Next Page  30 / 111 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 30 / 111 Previous Page
Page Background

29

האחריות לסיכול מונחת על כתפי השירות, מדוע לא יקבל לידיו את מכלול הסמכויות

שיאפשרו לו למלא את תפקידו בלא להיות תלוי באחרים. השוללים סברו כי מוטב

לשירות להתרכז בתחומי העשייה המודיעיניים-מקצועיים שבהם יש לו יתרון יחסי,

דהיינו בתחום האיסוף ואכוונת הסיכול. בכל מה שקשור באכיפה ובמימוש המידע

באופן העלול לפגוע בזכויות אדם ואזרח, הם העדיפו ששיקול הדעת יהיה בידי בעל

סמכות חיצוני ומרוחק שיהיה בכוחו לאזן ולרסן הפעלת סמכויות שהן לעיתים בעלות

אופי דרקוני. יתרון נוסף בהסדרה מסוג זה הוא ב"שמירת" גורמי המודיעין מאחורי

מסך המגן עליהם מפני מגע ישיר עם מושאי פעילותם, דבר שיש לו ערך ויתרון בפעילות

חשאית.

יצוין כי בשאלת סמכויות האיסוף של השירות, להבדיל מסמכויות האכיפה, הרוח

הכללית הייתה כי רצוי שלשירות יהיו כל הסמכויות לביצוע איסוף מידע באורח

עצמאי במידת האפשר. המודל של חוק האזנת סתר לשם פיקוח על התקשורת הבין-

אישית להפקת מידע מודיעיני נתפס כמודל טוב גם אם סמכות האישור הסופית היא

)ראש הממשלה או שר הביטחון לפי העניין(.

69

של הדרג המדיני

הגישה שהתגבשה במהלך הדיונים הפנימיים בשירות נטתה לכיוון של רכישת

סמכויות אכיפה עצמאיות מתחום השיטור למגזרי השטח שנזקקים לכך, כדי שלא

(. ואולם

70

להיות תלויים ברצונם הטוב )והמוגבל( של גופים אחרים )כמו המשטרה

ביחס לסמכויות דרסטיות של מניעה או אכיפה – מעצרים, מניעת כניסה או יציאה

במעברי גבול, סמכויות למתן היתרים להחזקת כלי ירייה וכדומה – הנטייה הייתה,

מטעמי זהירות, להותירם בידי הדרג הממשלתי הקיים )שר הביטחון, השר לביטחון

הפנים, שר הפנים וכו'( ולא לבקש את הסדרתם כסמכות עצמאית.

יחסי הכפיפות בתוך השירות ובינו לגורמים החיצוניים שמעליו

מהי הזיקה הבין-אישית שיש לקבוע בשירות? האם השירות צריך להיות ארגון בעל

מאפיינים צבאיים או בעל מאפיינים דומיננטיים אזרחיים? האם יחסי הכפיפות

96 עניין זה מעורר שאלות אחרות, כמו אם אכן ראוי שאישיות פוליטית תהיה מעורבת בפגיעה בצנעת הפרט,

בייחוד בתחומי עיסוק שמשיקים לעתים לתחום הפוליטי. עם זאת, העברת הסמכות לבית המשפט,

אפשרות שנדונה, איננה נטולת ספקות מסוג אחר, ברמה העקרונית, למשל, אם ראוי לערב בית משפט

בתהליכים מבצעיים בתחומי מומחיות שאין לשופט יתרון בהם, וזאת גם מעבר לשאלת המעשיות.

07 באחד מצוותי ההיגוי עלתה אף האפשרות להקנות לאיש השירות שיוסמך לכך סמכות הופעה עצמאית בפני

בית המשפט בבקשות מעצר או צווי חיפוש.