196
השתלבותם של דרוזים במינהל הציבורי בישראל
על ידי נציבות שירות המדינה, בעוד המכרזים למשרות ברשויות המקומיות מנוהלים על
ידי הרשויות עצמן, אמנם בפיקוח של משרד הפנים אך בהשפעה רבה של ראש הרשות
11
המקומית.
– נמצא קשר סטטיסטי מובהק בין מקום המגורים למקום העבודה. התפלגות
מקום מגורים
הנתונים מלמדת, כי %12 מבין אלה שגרים ביישוב דרוזי עובדים במשרדי הממשלה, לעומת
%5 שגרים ביישוב מעורב. התוצאות מצביעות על קשר נסיבתי, שלפיו דרוזים שחיים
ביישוב שכל התושבים בו הם מבני העדה, נוטים לעבוד במשרדי הממשלה במידה רבה יותר
מאלה שחיים ביישוב מעורב. ייתכן שנטייה זו נובעת מקושי חברתי, שהרי העבודה במשרדי
הממשלה מבטאת הזדהות עם המדינה.
– נמצא קשר סטטיסטי מובהק בין המצב הכלכלי של הדרוזים למקום העבודה.
מצב כלכלי
התפלגות הנתונים מלמדת שככל שהמצב הכלכלי שלהם גבוה יותר, כך גם שיעור העובדים
במשרדי הממשלה גבוה יותר, ולהפך – ככל שהוא נמוך יותר, כך שיעור העובדים ברשויות
המקומיות גבוה יותר. יש להניח כי זו תוצאה של רמת השכר הנמוכה יחסית במשרדי
הממשלה בהשוואה לרשויות המקומיות, וסיבה אפשרית נוספת היא עלויות השכר הנובעות
מהמרחק הגאוגרפי בין היישובים הדרוזיים ששוכנים בצפון המדינה למשרדי הממשלה
שרובם ממוקמים בירושלים. נראה אפוא שמי שמצבם הכלכלי טוב יכולים להרשות לעצמם
במידה רבה יותר לעבוד במשרדי הממשלה.
– בדיקת קשר סטטיסטי לקיומם של גורמים דומים שמכוונים
אידאולוגיה ותועלתנות
את הדרוזים להשתלב בצבא ובמינהל הציבורי נעשתה באמצעות שני משתנים, אידאולוגיה
ותועלתנות, תוך בחינה השוואתית בין מידת השפעתם על רצונם להשתלב במשרדי
הממשלה לעומת הרשויות המקומיות. נמצא באופן ברור כי המשתנה "אידאולוגיה" תורם
יותר ובאופן משמעותי לרצונם לעבוד במשרדי הממשלה. בהתייחס לרשויות המקומיות
נמצאה מגמה הפוכה באופן מובהק, כלומר המשתנה "תועלתנות" תורם יותר למידת רצונם
לעבוד ברשויות המקומיות. תוצאות אלו תואמות את הגישה העקרונית שהציגו רוב בני
העדה, ולפיה העבודה במשרדי הממשלה היא בעבורם ביטוי של הזדהות עם המדינה
ותרומה לחיזוקה. לפיכך, מי שהתגייסו לצבא מטעמים אידאולוגיים, נוטים במידה רבה
יותר להשתלב במשרדי הממשלה מאשר מי שהתגייסו מטעמים תועלתניים. האחרונים
נוטים יותר להשתלב ברשויות המקומיות. לכאורה, תוצאות אלו סותרות את הממצאים
שלפיהם התועלות האישיות מהעבודה במשרדי הממשלה עשויות להיות רבות יותר. ייתכן
שהדבר נובע מההקרבה האישית הרבה יותר הכרוכה בעבודה במשרדי הממשלה, בין היתר
11 דוחות ביקורת שפורסמו על ידי משרד מבקר המדינה ומשרד הפנים מצביעים על היקף גדול של ליקויים
וחריגות מהכללים המחייבים בהעסקת עובדים ברשויות המקומיות לרבות בתחום קליטתם לעבודה.