170
השתלבותם של דרוזים במינהל הציבורי בישראל
עם זאת, נתונים השוואתיים על השתלבותם של דרוזים בשירות המדינה מצביעים על
גידול במספרם בהשוואה לקבוצות אוכלוסייה אחרות. נראה שזו בעיקר תוצאה של מדיניות
הממשלה, הנוהגת להתערב בעקבות מחאה ציבורית של דרוזים על קיפוח ואפליה.
על פי דוח של נציבות שירות המדינה, בתחילת שנת 9002 עבדו בשירות המדינה 624
דרוזים. הנתונים ההשוואתיים מצביעים על מגמה כללית של גידול של 531 (%64), במספר
הדרוזים שעובדים בשירות המדינה (מ-192 בשנת 3002 ל-624 בסוף שנת 8002), לעומת
גידול של %83 בקרב העובדים הערבים (מ-705,2 ל-754,3) וגידול של %5 בככלל העובדים
(מ-904,55 ל-971,85) בשנים אלו. בחינה של התפלגות מספר העובדים הדרוזים לפי
משרדי הממשלה ויחידות סמך מלמדת, שרובם עובדים במשרד הבריאות והיתר בעיקר
במשרדי החינוך, המשפטים והרווחה, וביחידת הסמך של מס ההכנסה. התפלגות זו מלמדת
שברוב משרדי הממשלה ויחידות הסמך שלהם, ובפרט במשרד הביטחון והמשרד לביטחון
פנים, לא משולבים דרוזים – עובדה תמוהה על רקע שירותם בצה"ל, שאמור להקנות
להם יתרונות. כמו כן, התפלגות העובדים לפי מחוזות מלמד שמרביתם (%86), עובדים
במחוז הצפון וחיפה, %7 בתל-אביב והמרכז, %2 בדרום %01 בירושלים ו-%31 במקום
נתונים המלמדים על ההשפעה הרבה של מקום המגורים שלהם על
5
אחר, כמוגדר בדוח.
השתלבותם במינהל הציבורי.
בדיקה השוואתית בין הלאום של העובדים לבין הגדרתן של הרשויות המקומיות על פי
לאום העלתה קשר והשפעה בין המשתנים. במדגם אקראי של 79 רשויות מקומיות, שהן
כ-%93 מכלל הרשויות המקומיות בישראל, במועד הבדיקה, נמצא כי רוב העובדים ברשויות
היהודיות הם יהודים; ברשויות ערביות – ערבים וברשויות הדרוזיות – דרוזים. עובדים בני
לאום השונה מהגדרתה של הרשות המקומית הועסקו על פי רוב במשרות זוטרות, למעט
היהודים, שבדרך כלל הועסקו כיועצים חיצוניים. ממצאים נוספים שעולים מבדיקה זו
הם, כי בשמונה רשויות מקומיות יהודיות (מתוך 16 שנבדקו) הועסקו 54 דרוזים, לעומת
שבעה שהועסקו בשתי רשויות ערביות (מתוך 62 שנבדקו). מגמה דומה נמצאה ברשויות
הדרוזיות: מתוך תשע רשויות שנבדקו הועסקו חמישה יהודים בשלוש רשויות ושני ערבים
בשתי רשויות אחרות. בהתייחס להתפלגות העובדים הדרוזים שהועסקו ברשויות היהודיות
נמצא, כי 32 הועסקו בעיריית חיפה, עשרה במועצה האזורית מרום הגליל והיתר התפצלו
באופן דומה בין הרשויות האחרות. בהתייחס למקום המגורים, נמצא כי %29 מהם עובדים
ברשויות מקומיות בצפון המדינה, השוכנות בסמיכות למקום מגוריהם (אמרני 3002).
נתונים אלה מציירים פן נוסף בהשתלבותם של בני העדה הדרוזית במערכת השלטון המקומי,
5 הנתונים מתוך דוח לשנת 8002 – ייצוג הולם לבני האוכלוסייה הערבית, לרבות הדרוזים והצ'רקסים בשירות
המדינה (מדינת ישראל, נציבות שירות המדינה, אגף בכיר לתכנון ובקרה).