176
השתלבותם של דרוזים במינהל הציבורי בישראל
מכך היא שהדרוזים אינם זוכים לעדיפות כלשהי על פני הערבים בגין שירותם בצבא. גם
על כך מלמדים דברים שאמר נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, בריאיון עם המחבר:
במסגרת המדיניות לקדם את השתלבותם של בני המיעוטים הלאומיים בשירות המדינה,
התקבלה החלטה שמספר המשרות שיוקצו לדרוזים ולערבים יהיה לפי מספרם באוכלוסייה.
כלומר, ההתייחסות לדרוזים הייתה כמו לערבים. הדבר מלמד שהשירות הצבאי לגבי
ההשתלבות בשירות המדינה הוא לא רלוונטי, משום שאי אפשר היה להתחשב בשירות
הצבאי שיכול היה לתת עדיפות לדרוזים כפי שרצינו... שאלת האפליה המתקנת היא סוגיה
בעייתית מבחינה משפטית וחברתית, כי כל העדפה של מישהו היא על חשבון מישהו אחר.
שאלה זו עלתה בדיונים שנערכו בנציבות שירות המדינה. בגלל רגישות הנושא נשלחה פנייה
ליועץ המשפטי לממשלה והוא אישר למדינה לבצע פעולה כזאת לגבי כלל המיעוטים באופן
שווה. בדיונים שקיימנו עלתה השאלה אם ניתן לתת עדיפות כלשהי ליוצאי צבא. רעיון
זה נדחה בעקבות חוות דעת שזה לא יעמוד במבחן משפטי בגלל חובת השוויון... מעניין
שבבדיקה שערכנו בנושא, הופתענו לגלות שבכמה מדינות נותנים עדיפות לאלה ששירתו
בצבא לדוגמה בארה"ב, ונשאלת השאלה: למה לא כאן? (אמרני 3002: 531).
היעדר שיפור ממשי במספר הדרוזים בשירות המדינה הביאו את המדינה לשורה של
החלטות ותיקוני חקיקה שנועדו להתגבר על הקשיים. למשל, בשנת 0002 נחקק סעיף 51
א' לחוק שירות המדינה (מינויים) התשי"ט-9591, המעגן בחקיקה את חובת הייצוג ההולם
של בני האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית ("האוכלוסייה הערבית" בהתייחסות
החוק) בקרב העובדים בשירות המדינה. הוראות חוק זה קובעות שני מסלולים עיקריים
להשגת ייצוג הולם, בהתאם לייעדים שתקבע הממשלה:
1 1 .
הממשלה רשאית לייעד משרות שיועסקו בהן, ככל האפשר, רק מועמדים כשירים
לתפקיד מקרב בני האוכלוסייה הערבית ("משרות מיועדות").
2 2 .
בכל דרך הקבלה לעבודה בשירות המדינה רשאית הממשלה להורות על מתן עדיפות
למועמדים מקרב האוכלוסייה הערבית, אם הם בעלי כישורים דומים לכישורים של
מועמדים אחרים.
ב-3002.8.91 החליטה ועדת השרים לענייני המגזר הלא-יהודי (ערב/7), להטיל על
הממשלה להעניק עדיפות בקבלה לעבודה לבני האוכלוסייה הערבית, ובלבד שלמועמדים
יש הכישורים הנדרשים לתפקיד ושכישוריהם דומים לאלה של מועמדים אחרים. כמו כן,
נקבע כי יישמר מספר המשרות המיועדות במשרדי הממשלה וביחידות הסמך לאוכלוסייה
זו גם אם יהיו קיצוצים בתקנים. ב-6002.3.21 התקבלה החלטת ממשלה (החלטה מס'
9274), שלפיה בשנים 6002-8002 יוקצו מדי שנה 5.73 משרות "מיועדות" חדשות למשרדי
הממשלה. נציבות שירות המדינה נדרשה להקים צוות בין-משרדי לבחינת דרכים נוספות