61
ברור כי חקיקת חוק
160
הבסיס הנורמטיבי עצמו שנוי במחלוקת בחברה הישראלית.
מיוחד לשירות הביטחון מצדיקה ומחייבת להתאים את המצב המשפטי לצרכים של
השירות בנושא זה, כמובן תוך הבאה בחשבון את אווירת חופש הביטוי וחופש זרימת
המידע ההולמת חברה דמוקרטית פתוחה. השאלות הרלוונטיות שנשאלו בהקשר זה
הן: מהם השינויים וההתאמות הנדרשים, אם בכלל, בחוקי המדינה הכלליים בקשר
מהם אותם עניינים וערכים של השירות שיש להקפיד עליהם
161
לסודיות ענייני השב"כ;
בשמירת הסודיות והדרכים להשגתם )חוק, חוזה(; על איזו אוכלוסייה אמורות לחול
המגבלות הנדונות והסנקציות על הפרתן; מהם הדרכים והמנגנונים להסרת הסודיות
והחיסיון. העניינים שצוות השירות עסק בהם בתחילת העבודה היו החולשות שהתגלו
בחוק הקיים בקשר לשמירת מידע שנצבר במהלך העבודה, מגבלות בשימוש בו לאחר
פרישת העובד מהשירות, כפיית מגבלות בקשר לשימוש במידע בחו"ל, סוגיית שקיפות
עסקאות השירות והמכרזים ואופן החלת הנורמות המחייבות על גורמים חיצוניים
162
שעובדים עם השירות.
עמדתו הסופית של השירות בסוגיית הסודיות הייתה בניסוח עמדה גורפת בעד הרחבת
הערכים המוגנים, תוך קביעת הכלל כי מה שלא הותר אסור לגילוי באיסור גורף החל
על הציבור כולו. הערכים שנקבעו כראויים להגנה הם זהות העובדים והפועלים מטעם
163
השירות או בשליחותו, פעילות השירות ודרכי העבודה של השירות.
לשם הידוק המסגרת המשפטית בעניין הסודיות מעבר למה שקובע החוק הפלילי
הרגיל, נקבע בהצעת השירות הכלל בדבר החיסיון של שלושה נושאים: זהות העובדים
או הפועלים מטעם השירות או בשליחותו, פעילות השירות ודרכי העבודה של השירות.
מדובר אפוא בחיסיון גורף של כלל העניינים הנוגעים לשירות. הסרת החיסיון או היתר
כלשהו לפרסום, טעונים על פי ההצעה פעולה פוזיטיבית לפי מה שייקבע בכללים.
061 הכוונה לרעיונות וליוזמות שנשמעו מפעם לפעם בדבר הצורך לבטל או לשנות את הוראות סעיף 711 לחוק
העונשין מחמת היותו מגביל מדי את השיח החופשי, לא הולם חברה דמוקרטית ובלתי ניתן לאכיפה;
ביטול בחוק של הצנזורה הצבאית על פרסומים, כמו גם צמצום סמכותה ברוח פסיקת בית המשפט הגבוה
לצדק, רק למקרים של וודאות קרובה לפגיעה בביטחון המדינה, מציאות שהינה נדירה למדי.
, עמ' 05.
עבודת הגמר
161
261 שם.
, סעיף 61. סודיות: "א. זהות עובדי השירות והפועלים מטעמו או בשליחותו בעבר ובהווה,
נוסח השירות
163
פעילות השירות ודרכי הפעולה שלו, הם חסויים. ראש השירות רשאי לקבוע בכללים אופן הסרת החיסיון
או מתן היתר לפרסום. ב. אין בסעיף קטן )א( כדי לגרוע מסמכות שר על פי סעיפים 44 ו-54 לפקודת
הראיות )נוסח חדש( תשל"א-1791, או מסמכות הצנזור על פי תקנות ההגנה )שעת חירום( 5491 או מכל
סמכות אחרת למניעת פרסום על פי כל דין. ג. הפרת פסקה )א( תהא עבירה".