66
דיון מעמיק, כנראה בשל אי מעשיותו בכל הנוגע לעובדים של שירות חשאי, או שמא
178
מחמת הצניעות.
הסדרים בקשר לדיני ראיות
בהופעתו בפני ועדת לנדוי הציג השירות בפני הוועדה רעיונות להסדרים משפטיים
הנוגעים לתיקון דיני הראיות באופן שיקל את הטיפול בעבירות ביטחון ויגרום למיעוט
האפשרות לטפל בעניין במסגרת חוק שב"כ
179
נזק בחשיפת דרכי פעולה לשירות.
נראתה סבירה, אך בהמשך הטיפול בחוק, מתוך מגמה שלא להרחיב את גדריו מעבר
180
לצורך המיידי, הוסר הרעיון.
איסור התאגדות מקצועית בשירות
סוגיית ההתארגנות המקצועית העסיקה את השירות כמה פעמים, כשבתקופות שונות
ניסו עובדים לקדם אינטרסים אלה ואחרים שלהם בדרך של ניסיון להתארגן מול
ההנהלה. בפועל, התוצאה של אחד הניסיונות הללו הייתה תיקון חוק שירות המדינה
( באופן שמאפשר הוצאת צווים בנושאי משטר ומשמעת הנוגעים לשירות
181
)משמעת
היחיד שהוצא מכוח אותו תיקון עניינו בהסדרי המשמעת בלבד
182
)ולמוסד(. הצו
ולא בהגבלות מתחום יחסי העבודה וההתאגדות המקצועית. יש הגורסים כי בעידן
החוקתי של חופש ההתאגדות, צו כזה, גם אילו ניתן, לא היה תקף נוכח הוראות החוק
המסמיך, שאינן חד-משמעיות וכלליות. כך או אחרת, ברור כי לפחות להלכה נראתה
נחיצות בהוראה חוקית שתגביל את חופש ההתארגנות, באשר הדבר אינו הולם ארגון
בעל משימות ומאפיינים של התנהגות ומשמעת צבאיים. גם המשטרה הסדירה עניין
זה בחוק.
הצעת חקיקה בהקשר זה הוצעה לשירות, והוא אימץ אותה בהסכמה. בהמשך שולבו
בדומה למצב הקיים
183
הוראות הסדרי המשמעת עם הסדר הגבלת חופש ההתארגנות,
, עמ' 45.
עבודת הגמר
178
, עמ' 37-47.
דוח ועדת החקירה
179
, עמ' 55.
עבודת הגמר
180
181 הוספת סעיף 57א.
)משמעת( )שירות הביטחון הכללי והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים(,
צו שירות המדינה
182
תשל"ט-9791.
, עמ' 55.
עבודת הגמר
183