63
ראש הממשלה, המזכיר הצבאי לראש הממשלה, נציב תלונות הציבור, לשכת ראש
השירות, משרד מבקר השירות ועוד.
הגבלות על עובדי השירות
מימים ימימה קיבלו עליהם עובדי השירות מגבלות לא פשוטות בחייהם הפרטיים
נוכח אילוצים שהכתיב להם מקום עבודתם. כך למשל הם הוגבלו מלחשוף בפני מי
שאינו מוסמך לכך פרטים על מקום עבודתם, הן בהיבט הגאוגרפי הן בהיבט התוכני.
הדבר אילץ לעתים עובדים להגביל עצמם במסירת מידע לקרובי משפחה, או להסתתר
מאחורי סיפורי כיסוי שונים לגבי מקום העבודה. עובדי השירות הוגבלו מכוח נהלים
ביציאתם לחו"ל, בקשריהם עם התקשורת, בהתאמה ביטחונית של בני הזוג כתנאי
להמשך הכשירות לעבודה בשירות ועוד. ברי כי בעידן של זכויות יסוד חקוקות ומתן
דגש חברתי על חירויות הפרט, טעונות הגבלות כאלה עיגון חוקי מוצק. הדרך שהומלץ
עליה הייתה של עיגון התכנים בכללים, תוך התייחסות גם לחובות בני הזוג, ככל
שהדברים נוגעים לעניינים של מטרות השירות, ביטחון עובדיו, טוהר המידות ושמירה
167
מפני נטייה פוליטית.
הסעיף מפנה אפוא לכללים להסדרת כל סוגיית נורמות ההתנהגות של עובדי השירות
ובני זוגם במהלך העבודה ואף לאחר סיום תקופת השירות. הנושאים שמדובר בהם
נוגעים לטוהר המידות, לביטחון האישי ולכל הדרוש לשם מילוי תפקידי השירות.
בשל הפגיעה האפשרית בחירויותיהם של מושאי הסעיף הזה ובמיוחד אלו שאינם
במעמד של עובדים )בני זוג, עובדים בעבר( מותנים הכללים באישור הרשות המאשרת,
משמע, ועדת הכנסת לעניין השירות )ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון(.
סוגיות נוספות
במהלך העבודה לקראת גיבוש נוסח הצעת החוק שעליה המליץ השירות הועלו
נושאים רבים נוספים, אך לאחר דיון בהם בפורומים הפנימיים הוחלט כי הם לא
ייכללו במסגרת זו. בפרק זה נציין בקצרה את עיקריהם של חלק מאותם נושאים
, סעיף 71. הגבלת עובד השירות: "א. ייקבעו כללים בדבר ההגבלות על
נוסח השירות
, עמ' 25.
עבודת הגמר
167
עובד השירות, לרבות בן זוגו, בתקופת עבודתו בשירות ולאחריה, ככל שהדבר דרוש לשם מילוי תפקידי
השירות, לטוהר המידות בשירות או לביטחונם האישי של עובדי השירות ועובדיו לשעבר. כללים אלה
טעונים אישור הרשות המאשרת. ב. בכללים שבפסקה )א( ייקבעו עונשים בשל הפרתם".