56
במציאות של ממשלת אחדות לאומית(. היבט זה מעניין במיוחד בעידן שלפני היות
142
ראשי השירותים החשאיים בגדר אישים גלויים לציבור הרחב.
מבחינת סמכויותיו של ראש השירות – פשיטא שהן ניהול הארגון והפעלת אנשיו.
נוסח השירות מצא לנכון להוסיף את האתגר של "פיתוח היכולת" של הארגון, מושג
לא ברור שכוונתו כנראה לסמן שאיפה לקידום הארגון למיצוי כושרו הארגוני. כמו כן
נקבעו התחומים שבהם יהיה ראש השירות מוסמך לקבוע נהלים – סמכות שממילא
מצויה בידיו של ראש ארגון – ואכן במהותם, אותם תחומי פעולה הם אלו שמנהל
בארגון עוסק בהם: הגדרת יעדים והטלת משימות לכפיפיו, ארגון ומינהל, קביעת
143
תהליכי עבודה ואחריות למשטר ולמשמעת.
מידע והשימוש בו
ברו לשם ביצוע משימות הסיכול
ָ
עיקר תכליתו של השירות הוא לאסוף מידע ולצ
שלו. המידע נאסף ממגוון המקורות, הגלויים )מאגרי מידע ממשלתיים, מקורות
"דוממים", חקירות( והחסויים )יומינט, סיגינט ועוד(, על ידי שימוש במכלול כלי
האיסוף המודיעיניים )הפעלתמקורותחיים, מקורותטכנייםכמו האזנותסתר וכיו"ב(.
המידע שנאסף נאגר במאגרי המידע וממתין לשימוש. המשתמשים הם השירות עצמו
להפעלת סמכויותיו ולמימוש יעדיו וגורמים חיצוניים לשירות הנדרשים להפעיל את
סמכויותיהם החוקיות. כך, לצד היותו היוזם והמניע של הפעולה הנדרשת, משמש
השירות גם "קצין המודיעין" וספק המידע שלהם לשם הפעלת שיקול הדעת המוקנה
להם. כמו כן משתמש השירות במידע המצטבר לשם שיתוף פעולה וסיוע לגורמי
מודיעין וביטחון ממלכתיים אחרים, ולהפקת חוות דעת הנדרשות ממנו או יזומות על
ידו לגורמי קהילה וממשל.
241 הזהות של ראשי השירותים נחשפה לידיעת הציבור באופן פורמלי רק עם מינוים של עמי איילון לראשות
השירות )5991( ושל דני יתום לראשות המוסד. קודם לכן היה מקובל לשמור על הזהות, לרבות שמותיהם
ותמונותיהם, חסויים מכוח סמכות הצנזור הצבאי הראשי, ולחשוף אותם רק עם פרישתם מהתפקיד. שתי
עתירות שהוגשו בעניין זה לבג"צ כנגד שיקול דעתו של הצנזור, נמחקו בסופו של דבר ולא הוכרעו, עם
מינויים של איילון ויתום, שממילא היו מוכרים לציבור עקב תפקידיהם הקודמים בצה"ל והוחלט שאין
מקום להחסות באופן מלאכותי את פרטיהם.
, סעיף 9. סמכויות ראש השירות: "ראש השירות מופקד על ניהול השירות, על הפעלתו ועל
נוסח השירות
143
פיתוח יכולתו. לצורך זה מוסמך ראש השירות לקבוע נהלים לשירות בין היתר בתחומים הבאים: )1(
הגדרת יעדים והטלת משימות על יחידות השירות ועובדיו. )2( ארגון וסדרי מינהל, לרבות הגדרת סמכות,
אחריו וכפיפות וקביעת מינויים לתפקידים. )3( תהליכי עבודה. )4( משטר ומשמעת, חובות וזכויות של
עובדי השירות".