53
אישיות משפטית נפרדת לשירות ומידת עצמאותו המינהלית
מאז היווסדו השירות הוא בגדר יחידה במסגרת של משרד ממשלתי. פירושו של דבר
כי הוא חלק מהמנגנון הממשלתי לכל דבר ועניין: מבחינת האחריות המשפטית שלו
ושל עובדיו, מבחינת כושרו ויכולתו להתקשר עם גופים אחרים ומבחינת הנורמות
הפורמליות הקובעות לגביו. מציאות זו עוררה את הצורך למצוא במשך השנים פתרונות
לבעיות שנוצרו בעקבות העובדה שה"מעטפת" שבתוכה פועלים משרדי הממשלה
הרגילים לא הלמה את הצרכים הייחודיים של השירות. כך למשל בכל הנוגע לקושי
הביטחוני שבזיהוי תקציב השירות במסגרת תקציב המדינה, בקושי לזהות רכש לטובת
השירות מאת ספקים חיצוניים ובאי התאמה בין מערכת דיני המשמעת הכלליים של
שירות המדינה לבעיות ולנורמות המיוחדות של השירות. פתרונות אלה לא תמיד
והדבר עורר את המחשבה בדבר יצירת מעמד סטטוטורי מיוחד
126
היו "אלגנטיים",
127
לשירות אשר יקל עליו לשמר את ייחודו ולהתאים הפתרונות לצרכיו הייחודיים.
כבר בעת הדיונים הראשוניים בסוגיה זו כפשוטה הוחלט בשירות שאין צורך בהענקת
הייתה גם רתיעה מהמחשבה שאפשר או רצוי
128
מעמד של אישיות נפרדת לשירות.
להינתק ממנגנון שירות המדינה ומשרד האוצר בכל מה שנוגע לאישור תקנים, קביעת
גם בנושאי
129
הדרגות והמעמדות ועיצוב עצמאי של מבנה הארגון, והרעיונות נדחו.
עם זאת
130
תקציב ועסקאות הומלץ על שימור המצב הקיים עם שיפורים קלים בלבד.
בנושאי
131
הובעה השאיפה לבצע התאמות שונות בתחולת התקשי"ר ביחס לשירות.
שכר ותנאי שירות התקבעה ההבנה, שכדאי לשירות כארגון קטן יחסית להיצמד לגוף
כדי לשמר את מנגנוני העדכון והקידום ולהישמר מפני שחיקה, כפי
132
גדול כמו הצבא
המגמה הייתה ליצור מנגנון הידברות חדש
133
שקורה בדרך כלל בגופי מדינה אחרים.
מול הרשויות )האוצר, נציבות שירות המדינה( בדומה לזה הקיים בצבא, ובמשטרה,
, עמ' 34-44.
עבודת הגמר
126
721 בקשר לתקציב השירות, למשל, העלה שלגי את האפשרות למסגרת נפרדת, כדי לאפשר פיקוח שיהיה בו
דיווח פתוח יותר על דרך ניצולו. הוא תלה זאת באפשרות שהשירות יהיה גוף נפרד משירות המדינה. כמובן,
הדברים לא התממשו.
עמ' 44.
עבודת הגמר
128
921 שם.
031 שם.
131 שם.
231 שם.
331 בכל מה שנוגע לגמלאות עובדי השירותים )השב"כ והמוסד(, ההשוואה בוצעה בתיקון חוק שירות המדינה
)גמלאות( כבר בסוף שנות השמונים.