48
כל שכן הסכמתו, לא מראש ואף לא לאחר מעשה; בכך שהחיפוש כרוך לעתים בצורך
להיכנס לרשות היחיד של מושא החיפוש, חצריו או נכסיו ללא קבלת רשות ממנו ואף
ללא ידיעתו מראש ובדיעבד, הכול מטעמים מבצעיים ומודיעיניים.
הצורך בהסדרת סמכות החיפוש למטרות איסוף מידע לא היה שנוי במחלוקת בעת
הכנת הצעת החוק, הואיל והשירות תפס תמיד את הנושא כמצוי בתחום ה"אפור
ההצדקה המשפטית והמוסרית לשימוש באמצעי של חיפוש סמוי
109
כהה" של עבודתו.
התבססה על צורך מבצעי )גם אם לא תאם תמיד את עקרונות "הגנת הצורך" שבמשפט
הפלילי(, ועל כך שבידוע הוא, שכל ארגוני המודיעין בעולם עושים זאת בעיקר בהקשר
של סיכול ריגול, ללא אסמכתה חוקית ברורה ומובהקת לכך. עיון בנעשה במדינות
העולם שנבחנו בעניין זה מעלה כי באלה שבהן הנושא מוסדר, גם אם בלשון עמומה
משהו, הדרג המאשר צווים מסוג זה הוא דרג מיניסטריאלי או דרג מבצע: שר הפנים,
110
שר המשפטים, התובע הכללי. במיעוטן נדרש גם צו שופט.
השאלות המרכזיות שעמדו במהלך עבודת ההכנה, מעבר לעניין המבוכה הטבעית
שבהצגת תחום פעילות כזה לפני המחוקק והציבור, נגעו לזהותו של הדרג המאשר
פעילות חודרנית כזאת ולבקרה עליה מראש או בדיעבד. מטבע הדברים, נטיית
השירות הייתה לעמוד על כך שהסמכות וההחלטה לביצוע הפעילות תיוותר בידיו,
ושהבקרה החיצונית תהיה מינימלית ו"קרובה" במידת האפשר. עם זאת הובן, כי
לשימורה של היכולת המבצעית לעסוק בכך יהיה מחיר בתחומי הסמכות והבקרה.
הניסוח שהתגבש בשלבים המתקדמים יותר של העבודה נקט את הדרך האופיינית
לשלבים אלו בכך שהפנה לכללים שיסדירו את הנושא בלא לקבוע מראש מי הדרג
בתחילה נעשה ניסיון להשתית את הבקרה הכללית,
111
המאשר בכל מקרה ומקרה.
דהיינו של מי שקובע את הכללים, על הדרג הממשלתי בלבד, אולם עד מהרה הובן כי
112
אין בכך די, והבקרה הורחבה גם לדרג הפרלמנטרי.
901 סוגיית החדרה סמויה של מכשיר האזנה מיקרופוני לרשות היחיד נפתרה בהקשר של האזנת סתר )"האזנת
נפח"( עם חקיקתו של סעיף 01א המתוקן של חוק האזנת סתר, תשל"ט-9791, בשנת 5991. זאת, לאחר
שבמשך שנים הייתה מידת החוקיות של פעילות המשטרה, שהדיון נסב עליה, בהקשרים אלה, נתונה בספק
משפטי גדול.
, עמ' 14.
עבודת הגמר
110
111 שם, עמ' 24.
, סעיף 31: חיפוש גלוי וסמוי: "א. על אף האמור בכל דין ייקבעו כללים: )1( לעריכת
נוסח השירות
112
חיפושים, לרבות חיפושים סמויים, על ידי עובד השירות או מטעמו, על בני אדם, בחצרים ובכלי רכב, שיט
וטיס, ולתפיסת חפצים על ידי עובד השירות, בנסיבות שיש בהן צורך בכך לשם מילוי תפקידי השירות,
והחיפוש או התפיסה אינם ניתנים להשגה באורח סביר בדרך אחרת, או שמטעמי ביטחון יש לשמרם בסוד;
)2( לפיקוח על עריכת חיפושים, ותפיסת חפצים והטיפול בהם. ב. הכללים יאושרו על ידי הרשות המאשרת".