Background Image
Next Page  51 / 111 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 51 / 111 Previous Page
Page Background

50

בחינת הסדרים אלה בארצות אחרות העלה כי הפטור לעובדי השירותים איננו חורג

צוותי ההיגוי בשירות העדיפו כמובן את

115

בדרך כלל מההגנות הרגילות בדין הפלילי.

הנוסח שנתפס כרחב ביותר האפשרי, כדי שהפריסה של מטריית ההגנה על העובדים,

לשם כך נעשו כמה דברים: מושא ההגנה

116

לפחות כעמדת מוצא, תהיה המרבית.

הורחב אל מעבר לעובד השירות )"עובד מדינה בשירות ביטחון כללי"( – גם למי שפועל

בשליחותו )של העובד או של השירות(; מהות ההגנה היא בהקשר האזרחי והפלילי

כאחד; ההגנה מתייחסת לכל פגיעה שגרם מושא ההגנה, ובלבד שהדבר נעשה "תוך

כדי ועקב" ביצוע התפקיד ולשם מילויו. ההנחה הייתה שהחיבור המצטבר בין הממד

התוך-זמני )תוך כדי( וממד הקשר הסיבתי )ועקב(, ועמם גם הגבלת המטרה )לשם

מילויו( יעניקו את הוודאות הנדרשת לכך שסעיף ההגנה לא יהיה רחב מדי ולא יגן על

מי שפעל שלא במסגרת הנדרש לשם מילוי משימתו. הגדרת ה"פגיעה"' נעשתה בדרך

של הרחבה – "לרבות עקב מעשה שיש בו משום התחזות או תחבולה" – כדי שתחול,

למען הסר ספק, גם על מקרים של פגיעה שאיננה פיזית או ישירה. הבקרה על אופן

הפעלת סעיף ההגנה הרחב הזה אמורה להיות על ידי כללים שטעונים אישור הרשות

המוסמכת, משמע ועדת השרים.

תפיסת השיתוף וחלוקת האחריות

שאלה שנדונה רבות בשלבי הכנת החוק הייתה חלוקת האחריות בין גורמי הממשל.

מעניין זה נגזרות משמעויות של דיווח, שקיפות, סמכות ואחריות. הצעת השירות

קבעה את העיקרון של פיזור אחריות החקיקה בין פורום ממשלתי לפורום פרלמנטרי.

הראשון נקרא רשות מוסמכת והשני רשות מאשרת. החקיקה שבה מדובר היא חקיקת

המשנה בדמות ה"כללים" שמוציא ראש הממשלה ושבדרך כלל טעונים אישור של

אך בנושאים רגישים במיוחד טעונים גם אישור הרשות

117

הרשות המוסמכת בלבד,

)ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת(. נורמות נוספות

118

המאשרת

במסגרת חקיקת המשנה הן "הוראות ראש השירות", הטעונות אישור ראש הממשלה,

ונהליםשהםמעין פקודות קבע פנימיות. על פי הוראות ראש השירות מוסדרים נושאים

הנהלים אמורים להיות כלי

119

פחותים ברגישותם מאלה המוסדרים על ידי הכללים.

, עמ' 24.

עבודת הגמר

115

, סעיף 51: פטור מאחריות: "עובד השירות או הפועל בשליחותו לא יישא באחריות פלילית

נוסח השירות

116

או אזרחית לפגיעה שגרם תוך כדי ועקב ביצוע תפקידו ולשם מילויו... פגיעה – לרבות עקב מעשה שיש בו

משום התחזות או תחבולה, והכול על פי כללים שנקבעו".

711 כך בנושאי חובת הדיווח )סעיף 01(; משמעת )סעיף 11(; סינון ביטחון )סעיף 41(; סודיות )סעיף 61(; קובלנות

וקבילות )סעיף 91(; ופרסום )סעיף 12(.

811 כך בקשר לדרכי החקירה )סעיף 21(; חיפושים גלויים וסמויים )סעיף 31(; הגבלת עובד השירות )סעיף 71(.

911 נושאים כמו: מבנה השירות )סעיף 7(; אופן הפרסום והשמירה של הוראות ראש השירות )סעיף 12ב(.