28
תחבורה
באיור 6 מוצגת מפת תשתיות תחבורה עיקריות של ירדן, שמשמשות את צרכי הפנים ואת מסחר
החוץ שלה. תשתיות התחבורה בירדן הן באיכות גבוהה בהשוואה לשכנותיה הערביות, אך הן
מצומצמות. להלן נסקור את נמל עקבה כתופעה גאופוליטית חשובה ואת רמת המינוע בממלכה.
נבנה בשנת 2591 ומיד הפך לסיפור הצלחה – הן בזכות פעולות שעשתה ירדן לפיתוחו,
נמל עקבה
הן עקב אירועים שקרו במזרח התיכון. הממשלה בנתה כבישים חדשים שקישרו את הנמל לעבר
הבירה עמאן, ומסילת הברזל החיג'אזית הורחבה לרוחב תקני. בשנת 5791 חוברה המסילה לעקבה
בקו חדש באורך 511 ק"מ.
הפריחה במפרץ הפרסי מאז 3791 הביאה לפעילות רחבת היקף בנמל, שכן רוב נמלי המפרץ היו
בפעילות מלאה ונסתמו. סגירת נמל ביירות בגלל מלחמת האזרחים בלבנון אף היא העלתה את קרנו
של נמל עקבה )בשנים 5791-5891(. עם פרוץ מלחמת איראן-עיראק )0891-8891( נחסם המוצא
של עיראק למפרץ הפרסי, היחסים עם סוריה הורעו, ועיראק לא יכלה להשתמש בנמלי סוריה ולבנון
הקרובים. נמל עקבה נותר היחיד ששירת את עיראק בכל תקופת המלחמה ולאחריה. היקף השינוע
בו הגיע ב-7891 לכדי 02 מיליוני טונות – יותר מכפלים מאשר בכל נמלי ישראל באותה עת. נמל
עקבה ממשיך גם כיום לשרת את עיראק.
עם נסיגת צה"ל מסיני הקימו המצרים את נמל נואייבה שבחופי מפרץ אילת. נמל זה מחובר לנמל
עקבה במעבורות, ואלפי עובדים מצרים נעים בהן בין מצרים לירדן ולכל מדינות המפרץ. מלחמת
האזרחים בסוריה, משנת 1102 ועד לכתיבת שורות אלו, החזירה את נמל עקבה למרכז הבמה, שכן
סחורות מכל המרחב מגיעות אליו במקום לנמלי סוריה ולבנון.
: צרכנים עיקריים של חשמל בירדן בין 9002-2102 )גיגה-וואט/שעה(
טבלה 9
צרכן/שנה
2009
2010
2011
2012
צריכה ביתית
4,888
5,220
5,547
6,126
תעשייה
3,005
3,258
3,445
3,461
שימושים עסקיים אחרים
1,980
2,184
2,270
2,427
שאיבת והובלת מים
1,772
1,877
1,939
1,954
תאורת רחוב
310
315
334
305
סה"כ
11,955
12,844
13,535
14,274
מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של ירדן