Background Image
Next Page  31 / 44 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 31 / 44 Previous Page
Page Background

30

– אורכן של המסילות בירדן בכללותן בקושי עולה על 005 ק"מ. לשם השוואה –

מסילות הברזל

בישראל האורך הוא כ-000,1 ק"מ, בסוריה – יותר מ-000,2 ק"מ. ירדן עדיין משתמשת במסילה

שהציבו הטורקים ב-8091 )אם כי היא שופרה מאז(. מדי יום )אם לא שורר מצב המלחמה או

המתיחות בין המדינות( נוסעת רכבת אחת בלבד הלוך וחזור בקו עמאן-דמשק. מלבד נוסעים

מועברים ברכבת מטעני משא. מסילה נוספת שקיימת בירדן מקשרת בין עמאן למעאן ולעקבה.

המסילה הושלמה ב-5791 והיא משרתת בעיקר את תעשיית הפוספטים של הממלכה.

סה"כ אורך הכבישים במדינה הוא 302,7 ק"מ. צפיפותם הממוצעת עומדת על 8 ק"מ ל-001 קמ"ר.

כדי להמחיש עד כמה מספר זה קטן, נציין כי בישראל הקטנה מירדן ביותר מפי ארבעה, סה"כ

האורך עולה על 5.81 אלף ק"מ, והצפיפות היא 48 ק"מ לכל 001 קמ"ר. בסוריה, הכפולה בגודלה

מירדן, סה"כ האורך מתקרב לכ-07 אלף ק"מ,

והצפיפות היא 83 ק"מ ל-001 קמ"ר. אם נכניס

למשוואה הירדנית הבעייתית את המדד של

רמת המינוע הגבוהה יחסית )טבלה 01(, נגלה

תמונה בעייתית אף יותר.

ברור אפוא כי רשת התחבורה הקטנה והצפופה

אינה מסוגלת לשרת את מספר כלי הרכב הגבוה

יחסית, מה גם שאוכלוסייתה של ירדן כאמור

גדלה במהירות.

יחסי ירדן עם שכנותיה הקרובות והרחוקות

מיום הקמתה, לירדן היו יחסים מורכבים עם שכנותיה. באזור כה לא צפוי והפכפך של המזרח

התיכון נאלצה הממלכה האשמית לתמרן בסביבה מסוכנת של אינטרסים מנוגדים של שכנות עוינות,

מתחזות לידידותיות, או להפך – של אלו המנסות לכונן יחסי ידידות, אך נתקלות בחוסר הבנה

ובחשש הנובע בעיקר מצירוף נסיבות גאופוליטיות לא מתאימות. גם כיום ניצבת הממלכה מול

איומים רבים בזירת החוץ שלה. האי-סדר אצל שכנותיה משליך על הנעשה בתוכה, גבולותיה

אינם מוגנים ועתידה אינו בטוח. על כן חשוב לתאר בקצרה את תולדות היחסים הבינלאומיים של

הממלכה ההאשמית ולעמוד על עיקרי המניעים שמכתיבים אותם.

: רמת המינוע במדינות נבחרות במזרח

טבלה 01

התיכון

המדינה

רמת מינוע – מספר כלי רכב

לאלף תושבים )9002(

ירדן

113

מצרים

33

סוריה

30

ישראל

265

טורקיה

95

איראן

113

מקור: הבנק העולמי