39
הדרוזים – בין עדה לאום ומדינה
בן דודי ולבן דודי נגד האחרים", מבטאת את תפיסת ההיררכיה של הנאמנות והמחויבות
האישית. רבים מבני העדה נוהגים להדגיש מאפיין זה, וגם הניסוח די דומה, לרבות בספרות
הדרוזית, כך לדוגמה:
העדה הדרוזית הינה עדה דתית נפרדת ומיוחדת. ההגדרה של דרוזי ידועה ופשוטה והיא
שדרוזי הוא כל מי שנולד לאב ואם דרוזים. באלף השנים האחרונות אין כל אפשרות לבן דת
אחרת להצטרף לדת הדרוזית. הדרוזים רשאים להתחתן רק בינם לבין עצמם. משום כך נשמר
היסוד האמיתי בדרוזים במשך דורות (חלבי 2002: 9).
מאפיין דתי בעל השפעה רבה, שהוא יסוד חשוב בתאולוגיה הדרוזית, הוא האמונה בגלגול
נשמות ובגזירת הגורל. על פיה, בכל אדם יש שני יסודות, גשמי (הגוף) ורוחני (הנשמה). עם
מותו של האדם מת היסוד הגשמי שבו, אבל היסוד הרוחני נצחי וממשיך להתקיים, שכן
עם מות האדם יוצאת נשמתו מגופו ונכנסת לגופו של תינוק שנולד באותו זמן. אמונה זו,
שלפיה נשמתו של האדם, בגלגולים השונים, יכולה להתקיים בגופם של אנשים בעלי מעמד
שונה, משפיעה על התנהגותם. כך לדוגמה, היא מעוררת בדרוזי נטייה להתייחס ביתר כבוד
לאנשים ממעמדות נמוכים, מתוך מחשבה שייתכן שבגופו של אחד מביניהם שוכנת נשמתו
של בעל מעמד דתי חשוב או מתוך מחשבה שגם נשמתו שלו עשויה לשכון באחד הגלגולים
בגופו של אדם ממעמד נמוך. בקרב בני העדה מהלכים סיפורים ואגדות המוכיחים כביכול
תופעות של גלגול נשמות. אחד מהם מן השנים האחרונות הוא המקרה של חייל צה"ל
המנוח לוטפי נסר אלדין, בנו של חבר הכנסת לשעבר אמל נסר אלדין, יו"ר יד לבנים של
העדה הדרוזית. לטענת המשפחה, שלוש שנים לאחר מות בנם שנהרג בתקרית עם מחבלים
באו לביתם בני משפחה מיישוב אחר עם ילד בן שלוש. הילד הצביע על חפצים שונים בבית,
סיפר על אירועים מוכרים להם ונקב שמות של בני משפחה מבלי שהייתה כל אפשרות
שהוא ידע על כך. הדבר שימש לבני המשפחה הוכחה לכך שנשמתו של בנם עברה לגופו של
הילד, ומאז הם רואים בו בן משפחה.
השפעתה של האמונה בגלגול נשמות מתבטאת בין השאר גם בנטייה של הדרוזים לייחס
לעצמם תכונות אופי כגון אומץ לב, שהרי האדם אינו מת, ורק נשמתו מתגלגלת לגוף
אחר. מעניין שגישה זו היא גם נחלתם של משכילים, חוקרים ואנשי צבא מבני העדה. יש
אף הטוענים שהדרוזים נוטים לעסוק בעיסוקים ובמקצועות צבאיים הנחשבים למסוכנים
מאחר שאינם חוששים מהסיכון שבאובדן החיים. בהקשר זה ראוי לציין שהשפעתה של
אמונה דתית זו נמצאה גם במקרים בהם קצינים וחיילים דרוזים בצה"ל חזרו לשדה הקרב
לאחר שנפצעו בקרב. היו שהסבירו את התנהגותם באמונה בפילוסופיה הדרוזית בנוגע
לחיים ומוות וגלגול נשמות.
עיקרון דתי נוסף שלו השפעה רבה על יחסי הדרוזים עם קבוצות אוכלוסייה אחרות ועם