37
הדרוזים – בין עדה לאום ומדינה
הדרוזים בישראל גם נוהגים לעלות לקבר הנביא יעפורי שליד בריכת רם ברמת הגולן ב-52
באוגוסט, ולקבר הנביא אבו עבדאללה שבעוספיא, ב-51 בנובמבר.
– בית התפילה הוא אולם פשוט, ריק מרהיטים ומקישוטים. הוא נקרא ח'לוה –
תפילה
מקום התבודדות. בשעת התפילה (סהרה) המתפללים יושבים על שטיחים, אך אינם פונים
לכיוון מסוים, כפי שנהוג לדוגמה באיסלאם וביהדות. עורך הטקס (סאיס) נמצא בתווך בין
הגברים לבין הנשים שיושבות בנפרד. הדרוזי הדתי נוהג לבקר בבית התפילה בכל ערב. הדת
מחייבת לבקר במקום ביום ראשון וביום חמישי בערב. על פי רוב, מטעמי זהירות ושמירה
על סודיות רזי הדת, בית התפילה שוכן במקום מרוחק ממרכז היישוב.
כפי שעולה מסקירה תמציתית זו, הדרוזי אכן נדרש לחיות לפי עקרונות דתיים אחדים
ולקיים מספר מצומצם יחסית של מצוות שמקורן בדת ובמסורת. כמו כן, בולטת ההבחנה
בין הדתיים שמחויבים לקיים את מצוות הדת לבין בני העדה האחרים. ואלו הן הדרישות
שלהן ההשפעה העיקרית על התנהגותם החברתית והפוליטית של הדרוזים ועל יחסם עם
הסביבה:
1 1 .
להאמין באל אחד ויחיד שהוא אידאה מופשטת
2 2 .
להאמין שגורלו של האדם נקבע על ידי האל ואין לשנותו
3 3 .
להאמין בנצחיות הנשמה ובכך שאחרי המוות היא עוברת לגופו של אדם אחר
4 4 .
להתרחק מעבודת אלילים
5 5 .
לא לגלות את רזי הדת למי שאינם מורשים לכך
6 6 .
לא להינשא למי שאינו נמנה עם בני העדה
7 7 .
להיות כן בדיבור, נאמן להבטחה, לשמור סוד ולשאת את הכאב באיפוק
8 8 .
להרבות במעשי חסד וצדקה ולהימנע ממעשים רעים
9 9 .
לגלות הזדהות עם בן העדה, לעזור לו ולהגן עליו
10 1 0
להבטיח את ההישרדות, גם במחיר של התנהגות כבן דת אחרת
11 1 1
להימנע משתיית משקאות חריפים ומאכילת חזיר
12 1 2
.)
Azzam
לחיות בקרב בני הקהילה הדרוזית (דנה 0002; חלבי 2002; 0991
השפעת הדת על זהותם ועל התנהגותם החברתית והפוליטית של הדרוזים
הוראות הדת, המסורת והמנהגים שהשתרשו במהלך השנים בקרב העדה הדרוזית משפיעים
לא רק על חייהם כפרטים, אלא על פי רוב ההשפעה באה לידי ביטוי גם בהכוונת התנהגותם