Background Image
Next Page  75 / 111 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 75 / 111 Previous Page
Page Background

74

במקום שאין אריכות כזאת מתחייבת, כפי שעשו המחוקקים בקנדה ובאוסטרליה.

כדאי לציין כי המודל של חקיקה ראשית המסמיכה את מחוקק המשנה להכנסת

תכנים נורמטיביים חסויים מעין הציבור הוא מקורי וללא תקדים בנוף החקיקה

הישראלי. יש בו למעשה מידה מסוימת של חקיקה נסתרת, דבר שהוא בלתי נסבל

בדרך כלל במשטרים דמוקרטיים. ה"פיצוי" לכך בא במנגנוני האיזון והבקרה שהצעת

החוק מכניסה בתהליך חקיקת משנה מיוחדת זו כדי שאמון הציבור בה לא ייפגע

מחמת היותה חסויה.

חוק סגור או חוק פתוח

חוק סגור הוא חוק כולל, המגדיר באופן ברור את כל תחומי הסמכות והאחריות של

השירות. חוק פתוח מותיר אפשרות להרחבת אותם התחומים. ברמה העקרונית, ברור

שעקרונות הדמוקרטיה מכתיבים העדפה לכך שאחרי צאת החוק ממכבש הדפוס יהיה

מרחב התמרון של הרשות המבצעת בקביעת התחומים מצומצם ככל האפשר. לעומת

זאת, ברמה המעשית יש יתרון במתן חופש פעולה ושיקול דעת, במסגרת החוק, לרשות

המבצעת להטיל על שירות הביטחון מטלות ותחומי אחריות נוספים לפי הצורך בלא

להיות מנועים מכך באופן הרמטי על פי לשונו ההחלטית של החוק. הדבר נכון במיוחד

במדינה צעירה יחסית, בעלת תרבות שלטון הנמצאת בשלבי התהוות והתגבשות.

שני הנוסחים, נוסח השירות ונוסח החוק, מניחים מציאות שעל פיה שאר דברי

החקיקה הנוגעים לשירות ממשיכים להיות שרירים ותקפים ואינם נבלעים בגוף הצעת

החוק. עם זאת, בכמה מקומות נוסח השירות מאפשר שיפורים של המצב המשפטי

הקיים שלא בדרך של תיקון דבר החקיקה הרלוונטי. למשל, בנושא החיוני של אופן

השימוש במידע, נוסח השירות מאפשר הרחבת הגמישות בהשגת המידע, בשימוש בו

וביכולת להעבירו מהשירות החוצה, על ידי ניסוח כללים מפורטים וייחודיים להסדרת

198

ולעומת נוסח החוק המכפיף את השימוש במידע לאמור בהוראות כל דין.

197

הנושא

המשמעות המעשית היא ביכולת לפרוץ את גדריו המגבילים והלא מתאימים לעתים

של חוק הגנת הפרטיות בהקשר זה: עמדת גורמי משרד המשפטים הייתה שבמידת

הצורך, הדרך הראויה לשיפור המצב המשפטי הקיים היא תיקון החקיקה הרלוונטית

באופן ישיר ולא על ידי "תיקון עקיף" בדרך שהציע השירות. דוגמה נוספת אפשר

ב בפרק הסמכויות.

+

791 סעיפים 6. א

891 סעיף 8 )2( בפרק הסמכויות הכלליות.