Table of Contents Table of Contents
Next Page  26 / 78 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 26 / 78 Previous Page
Page Background

24

מהחשש שמא הדבר אינו תואם את צורכי המשפחה הערבית (דבר שכבר אינו נכון זה שני עשורים),

אלא גם מהשיקול שהמחיר הסופי שחברות בנייה יגבו מהרוכשים יהיה גבוה משמעותית מעלות

.)2010

הבנייה באופן עצמאי (חידר

בנייה רוויה היא סממן מערבי-מודרני. חלק מהציבור הערבי נרתע מאימוץ דפוסי בנייה מערביים

מחשש שהללו יביאו גם לאימוץ אורחות חיים מערביים ולהיחלשות המסגרת המסורתית-דתית

שבין היתר נשמרת הודות לדפוסי הבינוי והמתאר הקיימים. ייתכן גם שבקרב חלק מהציבור במגזר

הערבי קיים חשש מחדירה של חברות בנייה יהודיות ליישובים הערביים ומפורמליזציה בתחום

הבינוי, מצב שעשוי להפוך אותם לכפופים למרותם של משרד השיכון, מינהל מקרקעי ישראל

וגופי תכנון אחרים. בין ההמלצות שהובאו כפתרון למשבר התכנון והבנייה במגזר הערבי בדוח

"תכנון המתאר ביישובים הערביים בישראל – תמונת מצב" שמימנו האיחוד האירופי והקרן החדשה

.)2012

לישראל, הוצע להקצות אדמות מדינה לשם פיתוח מקומי ביישובים הערביים (יהודקין ושלו

). למעשה, בכל מסמך שהתגבש

2005

הצעה דומה הועלתה בדוח "תכנון ובנייה במגזר הערבי" (דאוד

במסגרת עמותות וארגונים לקידום ותכנון הבנייה הערבית הוצע להקצות מאדמות המדינה לטובת

;2008

בינוי ופיתוח ביישובים הערביים כפתרון מרכזי להקלה על מצוקת הדיור והקרקעות (בות'ניה

). אולם, לא זו בלבד שהסיכוי לקבל לכך את אישור הכנסת והממשלה

2012

; נאסר

2005

דיכטר

נמוך מאוד, בין היתר בשל המבנה הפוליטי בכנסת ישראל שמטרפד יוזמות מעין אלו, אלא שללא

שינוי של המדיניות המוניציפלית ביישובים הערביים, כל הקצאה כזאת תהיה בבחינת הנחת אדמות

המדינה על קרן הצבי, כי טרם הופקו לקחים תכנונים, טרם גובשו אסטרטגיות תכנוניות וטרם

.)2003

קודמה יוזמה לשינוי המתאר הקיים ביישובים הערביים (סופר

היו נציגי המפלגות הדתיות

2015-2005

בישיבות הכנסת בענייני הגליל, ייהודו ופיתוחו בשנים

והימניות נחרצים מאוד בהתנגדותם לאישור הקצאת קרקעות לטובת בינוי ופיתוח ביישובים

, בדיון על הדרך לייהוד הגליל ושינוי המאזן הדמוגרפי

2005

בנובמבר

16-

הערביים. למשל, בכנסת ה

בו אמר ח"כ נסים זאב מש"ס שהערבים גוזלים את קרקעות המדינה בנגב ובגליל. בתגובה צעקו לו

ח"כים ערבים שישוב למרוקו, הישיבה נפסקה וסוכל הניסיון לקדם חקיקה ברורה ושוויונית בעניין

הגליל וקרקעותיו. בדרך זו, כפי שהוזכר, נוהלו ומנוהלות רבות מישיבות הכנסת הנוגעות לקרקעות

15

הגליל והנגב.

), שניסחה

2005

שכותרתו "פיתוח הנגב והגליל ליהודים בלבד?" (דיכטר

2005

בנייר מדיניות מיולי

עמותת סיכוי האשימו המחברים את ממשלות ישראל בהזנחה של היישובים הערביים בגליל

והזהירו מפני הטיית התקציבים לטובת האוכלוסייה היהודית בגליל, בנימוק שהדבר יגביר את

המתיחות והעוינות בין יהודים לערבים באזור. מחברי הדוח הציעו שנוסף על הקצאת קרקעות

המדינה לצורך פיתוח היישובים הערביים תוקם עיר ערבית, יוקל התהליך של מתן אישורי תכניות

,290

. ישיבת ממשלת. הדרך לייהוד הגליל ושינוי מאזן הדמוגרפי. ישיבה

2005 16-

כנסת ישראל ה

15

.2005

נובמבר