Table of Contents Table of Contents
Next Page  27 / 78 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 27 / 78 Previous Page
Page Background

25

מתאר במגזר הערבי, יושוו המשכנתאות לערבים לאלו המוענקות ליהודים ותקודם ברמת חקיקה

הגדרת היישובים הערביים כאזורי עדיפות לאומית א' וב'. הדברים נותרו בגדר הצעה (ח'מאיסי

.)2012

; יהודקין ושלו

2008

תגיע

2020

במסגרתה הוערך שבשנת

16

אושרה תכנית מתאר מקומית לעיר נצרת.

2009

בשנת

, ולפיכך נקבע שיש להקצות קרקעות מדינה עבורה לצורך פיתוח ובינוי.

100,000-

אוכלוסייתה ל

בפועל, הנתונים הדמוגרפיים של העיר מצביעים על מגמות עקביות של ירידה בשיעור הריבוי הטבעי

לצד שיעור הגירה שלילי ממושך. שינויים דמוגרפיים אלו, הנמשכים זה שני עשורים, מעוררים ספק

: עיבוד מבחר נתונים).

2014‑2000

בנחיצות של הקצאת קרקעות מדינה לטובת בינוי בעיר (למ"ס

זאת ועוד: משרד הבינוי והשיכון קובע מדי שנה קריטריונים וסכומי זכאות למשכנתאות ביישובים

הערביים, ועל פיהם מוענקת תוספת בגובה עשרות אלפי שקלים למי שיבחרו לגור בבנייה רוויה,

אולם נראה כי להצעות אלו אין ביקוש רב במגזר הערבי. רבים מרוכשי ובוני הדירות החדשים

; נאסר

2014

מבכרים באופן מובהק בנייה צמודת קרקע או דו-קומתית על בנייה רוויה (מילרד

.)2001

; סעיד

2012

בנסיבות אלו נראה אפוא שהסיבה לתביעות להקצאת קרקעות מהמדינה היא תחושת הנישול

מהקרקע, ששותפים לה רבים מערביי ישראל. יותר משהיא לגיטימית ואובייקטיבית, יש בתביעה

זו משום ניסיון להימנע מהתמודדות ציבורית עם הכשלים הפנימיים בניהול הקרקעות שלהם, תוך

הפניית אצבע מאשימה כלפי הריבון, ממשלת ישראל, כמפקיעה, מנשלת ומונעת פיתוח תכנוני,

כחלק ממערך האפליה הכולל נגד אוכלוסיית הערבים. בכך, נמנעות הרשויות הערביות מהתמודדות

אמיתית עם הכשלים והליקויים בתכנון המתאר והבינוי במגזר ומנציחות את הנחשלות ואת תחושת

.)2008

הקיפוח הנלווית לה (ח'מאיסי

מהכשלים התכנוניים המתמשכים נגזרות בעיות נוספות. ביישובים רבים נעשה שימוש מרובה

). למשל, על קרקע המיועדת למגורים מקימים

2012

בלתי חוקי בקרקעות ייעודיות (יהודקין ושליו

מוסך, בית מלאכה או מפעל, ועל קרקע המיועדת למבני ציבור נבנה בית מגורים. כמו כן, הבנייה

ברבים מהיישובים מתאפיינת ברמת פיתוח נמוכה, שהיא בין היתר תוצר של בנייה בלתי חוקית

). היעדר

2013

; טרואן

2009

ובלא היתרים ושל גביית מיסים עירונית נמוכה (בארי-סוליציאנו וגופר

מסורת של אכיפה בתחומים אלו והימנעות מהתמודדות מערכתית בטיפול בעברייני בנייה ובסרבני

תשלום מסים מחלישים אף הם את התשתית העירונית ביישוב ואת סיכויו להתפתח ומונעים

.)1998

; סופר

2000

; יפתחאל וקדר

2003

מתושביו את הזכות לחיים שוויוניים (אפרת

.2020

/ג לשנת יעד

11810

מספר תכנית

16