Background Image
Next Page  58 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 58 / 64 Previous Page
Page Background

57

התוואי הקיים כבר כיום מאפשר שימוש ברכבת לצרכי שיגרה להובלת אפסניה ותחמושת, ובכלל

זה מנמלי הים לבסיסים במרחבים השונים. אפשרות זו יש לפתח עוד כך שגם בעיתות חירום חלק

ממשימות המלאי מחדש, בעיקר למרכזים לוגיסטיים נייחים, יתוספקו על ידי הרכבת. הדוגמה

הטובה ביותר לכך היא מרכז לוגיסטי נייח, הנפרש במישור החוף הצפוני. תהליך זה יצמצם בצורה

משמעותית את תנועת המשאיות ואת התלות בנהגים ויאפשר תספוקת מהירה וללא עיכובים.

כבר היום ישנן עשרות יחידות שמיקומן נע בין 5‑51 ק"מ מהתוואי הקיים של מסילות הברזל.

בתהליך סדור ובמסגרת עבודת מטה ניתן יהיה בשלב הראשון למפות את היחידות הללו, ולהגדיר

אופציית הפעלה וניוד באמצעות הרכבת. בשלב מתקדם יותר, בעבודת המטה מול רכבת ישראל, יש

לחתור להכנסת המסילות לתוך הבסיסים, ובכך לצמצם מאוד את משך השינוע. אין כוונה בעבודה

הנוכחית להחליף את אנשי המקצוע, עם זאת סבורני שתנועת כוחות מדרום הארץ על בסיס

הרכבת המגיעה לדימונה, אפשרית בהחלט. כך גם יחידות הפרושות באזור ביל"ו ונחל שורק. שימוש

בהובלה המסילתית, כפי שכבר ציינתי, יצמצם בצורה משמעותית את ההיסע ויחייב סבבים מעטים

יותר לתנועה, ובכך לא יעמיד בסכנה את יכולת ספיקת הצירים.

שימוש ברכבת להובלת רק"ם כבד מחייב בדיקה מעמיקה של היתכנות. אנשי המקצוע ציינו כי

נעשו בצה"ל ניסויים עם רק"ם מובל, והם אפשריים בהחלט. ההמלצה בהקשר האמור לצה"ל היא

לחתור למצב שבו תתאפשר הנעת כלים על בסיס המסילות כדי ליצור אלטרנטיבה נוספת לתנועת

המובילים על הצירים. לשם כך נדרשת גם כן עבודת מטה סדורה. אחד הטיעונים שעלה בהקשר

להובלת הכלים הוא רוחב הכלים, מול המרחק בין המסילות. ניתן לתת לכך שני פתרונות: הראשון

לטווח הזמן הארוך בעת תכנון מסילות כפולות עתידיות, והשני לטווח הזמן הקצר לבחון בעת

חירום תנועה חד-מסילתית בנתיבים הקריטיים ובלוח זמנים מוגדר.

ראוי כי צה"ל ישתלב בתכנון ארוך הטווח של הרכבת במטרה להשפיע מבפנים על ההתפתחות שלה.

בדרך זו יוכל לסנכרן בין הצרכים המבצעיים המתפתחים לבין הפיתוח של הממד המסילתי במדינת

ישראל לאורך שנים.

לצד פתיחת עבודת מטה מול הרכבת, נכון לבחון את הארגון והמבנה של יחידת הרכבות כדי לאפשר

התאמתם לאתגרים החדשים. שינוי באחד או ביותר מהמרכבים שהמלצנו עליהם יחייב מפקדה

שמסוגלת לעסוק באינטנסיביות רבה בנושא. יחידה הבנויה על מערך המילואים בלבד לא תוכל

לקיים את העמ"ט והאימונים הנדרשים בשביל לשמר את הכשירות.

המציאות המתפתחת במרחב דרום, כמו גם ההיסטוריה, מלמדות כי מרחבי הדרום הם קרקע פורייה

לתנועה ולשינוע מסילתי. בהקשר זה ראוי ונכון שצה"ל ישתלב גם בתכנון העתידי של פיתוח