Background Image
Next Page  53 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 53 / 64 Previous Page
Page Background

52

פרק 5 - סיכום והמלצות

יכולת השינוע של כוחות צה"ל בחירום היא יכולת קריטית לכל תרחיש ובכל גזרה. בעבודה זו נבחנה

מידת היכולת של צה"ל לשנע את כוחותיו בחירום.

עסקנו בתנאים הגאוגרפיים, המיוחדים והייחודיים, של ארץ ישראל: מדינה קטנה, צרה עם גבולות

ארוכים. כמו גם, התנאים הדמוגרפים הייחודיים שלה: מדינה יהודית בלב ליבו של מזרח תיכון

מוסלמי – ערבי עוין, עם מיעוט ערבי גדול בתוך המדינה, אשר מהווה חלק מהאוכלוסייה הערבית

העוינת לישראל במזרח התיכון. בנוסף הוצגו מרכיבי האיום המתפתח, היכולת של האויב לפגוע

ולעכב את גיוס כוחות הצבא, וגם לשבש את מוכנותו למלחמה באמצעות ירי טק"ק ורק"ק.

חלקים רבים מהעורף של המדינה

בעידן הטילים הבליסטיים והרקטות קצרות וארוכות הטווח,

. במצב זה יש הגיון באסטרטגיות הגנה והישרדות הבנויות על ניוד ופינוי ארעי של

הופכים לחזית

אזרחים מאזורים הנתונים למתקפה, וסיכול הגנתי של כוונות האויב. כל זאת כמובן במקביל להסרת

האיום על ידי ביצוע תמרון ומתקפת נגד אווירית. פיתוח מערכות תחבורה ושינוע יעילות עשוי

להיות חלק מאסטרטגיות ההגנה מחד גיסא, ומענה לכוחות צבאיים הנעים במרחב להסרת האיום,

מאידך גיסא.

המציאות שהוצגה מצביעה על אתגרים משמעותיים הנמצאים בתהליך התעצמות והקצנה. לצידם

ישנם גם אתגרים אזרחיים שמתעצמים וביניהם: כבישים שאינם מספיקים לתנועה האזרחית, עיור

וגודש תנועה. כל אלה מחייבים את מדינת ישראל בכלל, ואת צה"ל בפרט, ליעילות ואפקטיביות

מקסימלית בטווח הקצר ובטווח הארוך, באופן שיבטיח את מיצוי פוטנציאל דרכי השינוע של

המדינה.

, במסגרות תומכות הלחימה. פורטו

ההיערכות של צה"ל לשינוע כוחותיו בחירום

בהמשך פורטה

שיטות הגיוס, הפעילות של מרכז ההובלה והרכב המגויס, כמו גם המשימות של השליטה בתנועות

באחריות המשטרה הצבאית ומשטרת ישראל. המסקנה המרכזית שעלתה מבחינת המשימות

והפעילות של צה"ל היא, כי קיימים פערים משמעותיים אשר צפויים להקשות (גם ללא קיום

ההפרעות, אשר הוצגו בפרק המבוא) עליו לנייד ולשנע כוחות בחירום. זאת ועוד, החקיקה האזרחית

והמגבלות החלות על שוק הרכב הכבד האזרחי, מצביעות על כך שמתקיים תהליך מוצלב ומנוגד:

גידול במשקל הכלים בשל הצורך בהגדלת המיגון מחד גיסא, וצמצום כמות המובילים האזרחים

(בשל מגבלות חקיקה בטיחותית וצמצום משק המובילים) המתאימים להובלת רק"ם הצה"לי, מאידך

גיסא. המסקנה המתבקשת מן הדברים בפרק זה היא, כי הצבא נדרש לפעול בשני ערוצים במקביל:

לייעל באופן משמעותי את תחומי פעולותיו, מצד אחד ובמקביל לצמצם את התבססותו על שינוע