Background Image
Next Page  50 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 50 / 64 Previous Page
Page Background

49

זאת להשקיע במשאיות ובמובילים, אשר משמשים אותו גם לשגרה ומשדרגים את מערכותיו ולא

לעסוק באופציית הרכבת. בתשובה לטענה זו, חשוב לציין כי הצבא המשיך לקיים רכש של מובילים

ועגלות להובלת אמצעים. רכש זה עלה מיליוני שקלים והיה אפשר באמצעות תכנון נכון לצמצמו,

תוך ניסיון להתבסס על שימוש בפלטפורמות הקיימות של הרכבת והתאמתן לצרכים הצבאיים.

בנוסף, למרות הרכש, עיקר מסת המשאיות של צה"ל מיושנת, ומגבלת הצירים לא נפתרה. לפיכך,

בכל מקרה צריך לחפש פתרונות שינוע נוספים.

כחלק משיקולי רווח ועלות עלתה סוגיית הזמן. בשל הפרישה המוגבלת של הרכבת וקשיחות תנאי

המסילות נדרשה הובלה כפולה וטעינה ופריקה כפולות אשר גרמו לבזבוז זמן רב. בחישובי עלות

מול תועלת נתפס פתרון הרכבת כיעיל פחות. גם בנושא זה נכון וראוי היה לבחון את הדברים

לעומק. פרישת הרכבת לאורך מישור החוף איפשרה ניוד אמצעים ורק"ם קל מהדרום לצפון וההפך

בלי לעשות שימוש בכבישים, במשאיות ובנהגים. העברת מסה קריטית של אמצעים דרך הובלה

מסילתית היה מצמצם באופן משמעותי את היקף המובילים הנדרש, היות שסבבי היסע במרחב צפון

היו קצרים יותר. במידת הצורך ניתן היה להקצות האמצעים לפיקוד המרחבי הרלוונטי, אשר היה

מבצע את הסבבים בהתאם לצרכיו במרחבו.

הפער המרכזי בניוד סד"כ צה"ל, וביצוע סבבי היסע נובע מהובלת רכב כבד ומקביליו. הניסיון

שנעשה בצה"ל לשינוע רכב כבד, הגם שהצליח, לא שכנע את ראשי המערכת כי הוא אפשרי.

לפיכך ההובלה ברכבת של שאר האמצעים נתפסת כדאית עוד פחות, היות שהיא מחייבת פיצול

יחידות והובלה לא אורגנית. התרגילים שנעשו בעבר הצביעו באופן מפורש על כך שהובלת הטנקים

אפשרית עם ביצוע התאמות ורכש קרונות מתאימים. לא יהיה זה נכון להציג כאן מסקנה ברורה וחד

משמעית, אך תמונת המצב של הצירים היתה צריכה להדליק ''נורה אדומה'' אצל מקבלי ההחלטות

"ולחתור למגע" גם בנושא זה.

כולנו גדלנו על סרטי הקולנוע בנושא הפרטיזנים והקאובויים אשר פוגעים במסילות הברזל בשביל

לשבש את פעילות האויב או כדי לשדוד רכבת. תמונות אלו נמצאות לא פעם בתת-המודע של

מקבלי ההחלטות ומשכנעות אותם, כי הפגיעה במסילה אפשרית אפילו באמצעים לא מורכבים

מדי. חשש זה מצטרף לעובדה, כי בשטחה של מדינת ישראל חיים לא מעט בני מיעוטים, שעלולים

בזמן חירום לסייע לאויב בשיבוש מהלכי קרב ובין היתר לפגוע במידת הצורך בתשתית המסילתית.

הדברים האמורים שונים כאשר מדובר בכבישים היות שבהם ניתן לבצע תיקון מהיר, או אם ייפגעו

אפשר למצוא כבישים עוקפים לדרך שנפגעה בקלות רבה יותר. למרות הטיעון האמור, חשוב לציין,

כי אפשר גם להזיק בתשתית הכבישים, לדוגמה באמצעות פגיעה בצומת מרכזי, אשר עוצרת את

התנועה למשך זמן רב או לחילופין פגיעה בגשר, אשר תיקונו יארך זמן רב. התשתית המסילתית