"הסתכל בקנקן ולא בתוכו"... לדרכי העיצוב של גיבורי הפנטסיה
והמדע הבדיוני
גליה שנברג
החוג להומניסטיקה, מכללת גורדון לחינוך
לכאורה סיפור בדוי הוא כשאר כל סיפורי
, ש"י עגנון
עד הנה
עתידות ובאמת אמת הוא
הפנטסיה והמדע הבדיוני הם ז'אנרים ספרותיים הכרוכים זה בזה. שניהם מנסים לכונן עולם שונה מעולם
המציאות המוכר לנו בחיי היום יום. כדי ליצור את ההזרה הספרותית הם מאתגרים את חוקי המדע
המודרני, ולכן העולם הבדיוני מתואר בהם בפירוט רב. הקסם שז'אנרים אלה מהלכים על קהלם, נובע,
מהעיצוב הוויזואלי של המרחב והדמויות הפועלות בו. בפנטסיה אפשרויות העיצוב הן אינסופיות (תקופות
היסטוריות, למשל), ואילו במדע הבדיוני ניכר מאמץ עיצובי הקשור לדימויים מודרניסטיים – קו נקי,
צורות פשוטות, צבעים אחידים וכדומה. ואולם חשיבותה של האסטרטגיה העיצובית אינה מתמצה
רק בהיותה תחבולה ספרותית, אלא בכך שהיא אף גורמת לשינוי בעיצוב המציאות הממשית בהיותם
סימולקרות (על פי בודריאר); המצאות שונות ש"ניבאו" סופרי המדע הבדיוני (צוללת, טלפונים סלולריים
וכו') הפכו למציאות ממשית, ובעקבות ספרי וסרטי פנטסיה מיוצרים צעצועים, בגדים, רהיטים ומכוניות
ממשיים (למשל, משקפי הארי פוטר, שמפו של מלך האריות, סנדלי בת הים הקטנה).
בבחינה השוואתית של שני הז'אנרים האלה עולה דמיון מפתיע בכל הנוגע לעיצוב אופיים ועולמם הנפשי
של הגיבורים המרכזיים, שהם אכן גיבורים ולא רק דמויות ספרותיות רגילות, כי פעמים רבות עליהם מוטל
גורלו של העולם כולו. הדבר מפתיע, משום שעיצוב הופעתם, לבושם, נסיבות חייהם, חינוכם, ועולמם
החיצוני של הגיבורים הללו שונה בתכלית השינוי. מהשוואה בין הארי פוטר (של ג"ק רולינג) לאנדר (של
אורסון סקוט קארד) נראה, שלמרות ההבדלים העמוקים בעיצוב החיצוני של הגיבורים והעולם בו הם
פועלים, קיים דמיון רב בעולמם הפנימי. מכאן, הייחוד של הגיבורים הללו בעיני קהל הקוראים (או הצופים)
קשור יותר לעיצוב החיצוני מאשר לפנימי.
: פנטסיה, מדע בדיוני, עיצוב ויזואלי בספרות, סימולקרה, אלימות סמלית, הנמקה מדעית,
מילות מפתח
קסם, "הארי פוטר", "המשחק של אנדר".