תמונות ואיורים בספרי הלימוד למולדת ולגאוגרפיה
ביישוב של ימי המנדט ובמדינת ישראל
יובל דרור
בית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל אביב
המאמר עוסק בתמונות ובאיורים שבספרי המולדת והגאוגרפיה של תקופת היישוב שמצא וניתח יורם
(3991) – בהשוואה ל-31 ספרי הלימוד הנפוצים
מולדת וגיאוגרפיה במאה שנות חינוך ציוני
בר-גל בספרו
ביותר המשמשים בשני העשורים האחרונים של מדינת ישראל בלימודי החברה, הגאוגרפיה ו"ארץ ישראל".
בספרים הללו נותחו התמונות והאיורים מבחינת תרומתם ה"ויזואלית" לחינוך הציוני.
(9991[1991]) כנקודת המוצא,
קהילות מדומיינות
המאמר פותח בסקירת התאוריה של אנדרסון לגבי
ולאחריו בא החלק המתודולוגי שבו מוצגות השיטות הוויזואליות המשולבות "סמיולוגיה" ו"איקונולוגיה"
שיש בהן ניתוח כמותי ואיכותי כאחד. ממצאי המחקר לגבי תקופת היישוב מובאים בקצרה, תוך כדי מיונם
לכשמונה קטגוריות של תכנים לאומיים (יישובים; אתרים; האדם במאבקו בטבע; מקצועות מועדפים;
גבולות הארץ ותקופות של פריחה לאומית; מנהיגים לאומיים; קבוצות אתניות ספרדיות ואשכנזיות;
"האחר" [הערבים]), ולשמונה קטגוריות של אמצעים צורניים-גאוגרפיים (מפות; נתונים סטטיסטיים;
דיאגרמות ואיורים; מונחים גאוגרפיים; נופים; צומח וחי; נושאים גאוגרפיים אינטגרטיביים; טקסטים
וכתוביות נלווים). עיקר המאמר מוקדש להשוואה בין ספרי הלימוד דאז ובעשורים האחרונים, על ידי
הבאת עשר השוואות מדגימות ומפורטות בין שתי התקופות על פי הקטגוריות שלעיל. לסיכום: הממצאים
הוויזואליים מאשררים את אלו הטקסטואליים של בר-גל (ושל שנל [2002] לאחריו) באשר להמשכיות
"המולדת והגאוגרפיה המגויסת" מתקופת המנדט בשני העשורים הראשונים למדינה, ומעבר הדרגתי אך
גובר משנות השבעים ואילך ללימוד אקדמי-דיסציפלינרי של מדע הגאוגרפיה.
: ספרי לימוד, "מולדת", גאוגרפיה, לימודי חברה, היישוב, מדינת ישראל, ניתוח ויזואלי,
מילות מפתח
"סמיולוגיה", "איקונולוגיה", לאומיות, חינוך ציוני.