238
אנשי ציבור כדי להגדיל את ההיענות נפסל בעקבות החשש שצעד זה יגרום לתוצאה
הפוכה ולהחרמת המחקר על ידי קבוצות יריבות בעדה.
4 4 .
הסתייעות בשיטות ייחודיות להגדלת ההיענות להשתתף בסקר – יושמו כמה שיטות
שהציעו בני העדה במטרה להגדיל את מידת הנכונות של אוכלוסיית המדגם להשיב
לשאלון. לדוגמה, התלמידים בבתי הספר מילאו את השאלונים בכיתות אחרי שקיבלו
מהמחבר הסבר על המחקר.
5 5 .
הימנעות משאלות בנושא הנשים הדרוזיות – כל הדרוזים הביעו עמדה נחרצת שאין
לכלול בסקר שאלות בנושא. הטענה העיקרית הייתה שיהיו מי שיפרשו את הסקר
כניסיון של השלטונות להכשיר את הקרקע לקראת גיוסן לצבא ושכתוצאה מכך
יחרימו הדרוזים את המחקר.
הדרוזים באוכלוסיית המדגם התבקשו לציין את עמדותיהם במגוון נושאים, והעיקריים
: הגדרה עצמית, שאיפה למדינה דרוזית, היחס למדינת ישראל,
זהות לאומית
שבהם הם:
: היחס
מעמד הדרוזים
היחס ליחידות דרוזיות בצה"ל והיחס לדרוזים במדינות אחרות.
למצבם כיום בהשוואה ללפני עשור, קשרי גומלין עם החברה בישראל והיחס למשפחה
: היחס לשירות, הגורמים שמשפיעים עליהם להתגייס
השירות בצה"ל
דרוזית שכולה.
: היחס לעבודה במינהל הציבורי,
עבודה במינהל הציבורי
וציפייה לתועלות מהשירות הצבאי.
גורמים שמשפיעים על השתלבותם בו וציפייה לתועלות מהעבודה במינהל הציבורי.
: תחושות מסוג זה כתוצאה מהיחס של החברה ומוסדות המדינה.
תחושות קיפוח ואפליה
בקביעת סדר הצגת השאלות ומיקומן הובאו בחשבון שיקולים כגון הימנעות מלהציג תחילה
שאלות המצריכות התמודדות עם דילמות ערכיות ופיזור השאלות שעוסקות בתחומים
דומים כדי למנוע הטיה מרצון להציג עקביות. באשר לאוכלוסיית המדגם שימשה בשיטת
הדגימה המכוונת כדי לאפשר ייצוג מרבי למגזרים השונים בקרב העדה הדרוזית.
התפלגות הדרוזים שהשיבו לשאלון על פי הקטגוריות השונות מלמדת כי בקרב תלמידי
התיכון השיבו 482, שהם כ-%92 ממספר המשתתפים בסקר (מתוכם 021 מכיתות י"א
ו-461 מכיתות י"ב); 302 חיילים בשירות סדיר הם כ-%02 (מתוכם 111 חיילים בשירות
חובה ו-29 בשירות קבע); 031 לאחר שירות בצבא הם כ-%31 (מתוכם 59 לאחר שירות
חובה ו-53 לאחר שירות קבע); 37 שלא שירתו בצבא הם כ-%7; 602 עובדים במינהל
הציבורי הם כ-%12 (מתוכם 33 במשרדי הממשלה ו-371 ברשויות המקומיות), ו-09
עובדים בסקטור הפרטי שהם כ-%01 מהמשתתפים בסקר.
בחינת שיעור הדרוזים שהשיבו על השאלון על פי הקטגוריות למיניהן מלמדת כי תלמידי