186
השתלבותם של דרוזים במינהל הציבורי בישראל
מידה רבה של הזדהות עם המדינה, לעומת %81 בלבד הסבורים שאין קשר בין הדברים
או שמידת הקשר מעטה. ראוי לציין את עמדתם של אלה שעובדים במינהל הציבורי
שהשיבו כך בשיעור גבוה יותר (%66). הבדל מובהק נמצא גם בהתפלגות התשובות בין
העובדים במשרדי ממשלה, שהשיבו בשיעור גבוה יותר מאשר עובדים ברשויות המקומיות.
סוגיה חשובה נוספת נוגעת לבעיה של היעדר מקומות עבודה ביישובי הדרוזים ובקשיים
שלהם להשתלב בעבודה מסיבות שחלקן קשורות במאפיינים של העדה. לכן, דרישתם
לקבל מהמדינה סיוע בתחום התעסוקה מתמקדת בשני תחומים אלה, שלכל אחד מהם
יתרונות חשובים. לעניין זה ראוי להבהיר, כי סיוע מיוחד של המדינה להשתלבותם בעבודה
במינהל הציבורי עשוי לתת מענה למי שיזכו בעבודה וגם למי שיוכלו להסתייע בהם, במובן
של יכולת תקשורת טובה יותר בזכות ידיעת השפה, התרבות וכדומה. לעומת זאת, פיתוח
מקומות עבודה ביישובי הדרוזים עשוי לתת מענה לקשיים הנובעים ממאפייני התיישבותם
ולטווח הרחוק, ובפרט במובן של הענקת "חכה" ולא "דגים".
דבר זה יוצר דילמה, לנוכח שיעור המובטלים הגבוה בקרב בני העדה וההשלכות השלילות
הנובעות מכך גם בגלל המאפיינים של העדה. בדיקת יחסם לנושא נבדקה באמצעות שאלה
שבוחנת את מידת החשיבות שהם מייחסים לכל אחת מהאפשרויות. התפלגות התשובות
מה עדיף לדעתך, סיוע של הממשלה בקבלתם של הדרוזים לעבודה במינהל
לשאלה, "
" מלמדת כי רובם (%55) מייחסים
הציבורי או פיתוח מקומות עבודה ביישובי הדרוזים?
אותה החשיבות לשתי האפשרויות. עם זאת, בקרב מי שהעדיפו אחת מהאפשרויות
ניתנה עדיפות ברורה לפיתוח מקומות עבודה ביישובים, על פני קבלת סיוע מהמדינה
: התפלגות התשובות לשאלה, "באיזו מידה להערכתך, העבודה של הדרוזי במשרדי
טבלה 02
הממשלה מבטאת הזדהות עם המדינה?"
התפלגות התשובות
אוכלוסיית המדגם
סה"כ
ב-%
במידה אין קשר
מעטה
במידה
בינונית
במידה
רבה
במידה
רבה מאוד
100
13
5
27
34
21
כלל המדגם
100
4
3
37
35
21
תלמידי תיכון
100
16
7
35
32
10
בשירות סדיר
100
18
4
20
39
19
לאחר שירות
100
16
8
22
30
24
לא שירתו
100
15
3
16
37
29
מינהל ציבורי
100
19
8
21
27
25
הסקטור הפרטי
מקור: מחקר של המחבר, שם, 391.