ד

    ד"ר בני בן ארי

    סגן ראש קתדרת חייקין

    אוניברסיטת חיפה

    benni.benari@gmail.com

    Image

    מגפת הקורונה בסינגפור

    אפריל 04 2020 

    ראשוני הנדבקים בנגיף הקורונה בסינגפור התגלו בסוף ינואר תחילת פברואר 2020 כ"יבוא" ממחוז הובי בסין. מיד הופסקו הטיסות מסין לסינגפור ו"יבוא" הנגיף נעצר. בהמשך עסקה ממשלת סינגפור בבידוד אשכולות (Clusters) מקומיים. אובחנו שלשה אשכולות בהם היו כ-100 חולים. שני אשכולות כללו חברים בכנסיות והשלישי היו אנשים שהודבקו במועדון קריוקי.

    ממשלת סינגפור היתה ערוכה והפעילה מיידית תוכניות מגירה שהוכנו לאור הניסיון הרב שנצבר במגפת ה-SARS בשנת 2003 ומגפת "שפעת החזירים" (1N1H) בשנת 2009. הוקם בית חולים מיוחד למגפות שכולל חדרי בידוד מיוחדים (לטיפול בתנאי תת לחץ), בשכונות נפתחו מאות מרפאות הכוללות ציוד מתאים ובהן מאות רופאים שהוכשרו מראש אליהם הופנו בעלי תסמינים, על מנת לא להעמיס על בתי החולים ללא צורך. בוצעו בדיקות חום ומעקב ופורסמו הוראות לשמירת היגיינה והתנהגות בכל אמצעי התקשורת, ובעיקר בצורת "קומיקס" בעיתונות שהסבירו את הצורך והתהליכים לשמירת מרחק בין האנשים ושאר כללי התנהגות עקב המצב. הופעלה מערכת מעקב אלקטרונית למציאת ריכוזי הידבקות ויכולת לאתר חולים וקשרים בין חולים וחולים פוטנציאליים, וזאת בנוסף למערכת של אלפי מצלמות קיימת המכסה את כל המדינה ומאפשרת מידע מיידי לגבי התנהגות האוכלוסייה. בתי ספר לא נסגרו ורוב העסקים המשיכו כרגיל כאשר במרכזי האוכל נקבעו חוקי התנהגות קפדניים.

     

    corona39

    דוגמה להסברה והוראות התנהגות כפי שהופיעו בעיתונות

    בכל מקומות העבודה והמסחר, בתי הספר ומקומות ציבוריים הקפידו על בדיקת חום לאוכלוסייה לפני כניסתם ושמירה על מרחק בין האנשים. נמל התעופה החדיש, מהמובילים בעולם, נשאר פתוח וכן המשיכה לפעול כסדרה התחבורה הציבורית הכוללת שירות אוטובוסים נרחב ורכבת תחתית משוכללת. הקרונות והתחנות עוברים טיהור וחיטוי באופן שוטף. הודות למיעוט ההדבקה הקהילתית נשארו בתי הספר פתוחים.

    בתחילת חודש מרץ, לאחר שכל העולם נפגע מהנגיף, היו בסינגפור 100 מקרי הידבקות ללא תמותה, וזאת היות והדגש ניתן להדבקות שהגיעו מסין. לאחר שזכו לשבחים רבים מהקהילה הבינלאומית על תרומתם לבלימת התפשטות נגיף ה-COVID-19, האתר למעקב אלקטרוני אחר ההדבקה בסינגפור והיישומון הנלווה Trace Together, מאומצים כעת על ידי מדינות אחרות ברחבי אסיה. למרות קשרים ענפים עם סין, והיותה מרכז תחבורה עולמי, סינגפור הצליחה עד כה לשמור על מספר נדבקים נמוך מאוד (926 חולים ו-3 מתים, נכון לסוף חודש מרץ). עם זאת, לאחרונה מתמודדת סינגפור עם גל שני של חולים, שמקורו בעיקר בתושבים ועשרות אלפי סטודנטים סינגפורים ששבים מחו"ל.

    לסינגפור מספר מאפיינים – חלקם ייחודיים – המשפיעים על יכולת טובה מאד לבקר ולשלוט בהתפשטות נגיף הקורונה. הראשון הוא היות סינגפור אי עם ארבע נקודות כניסה בלבד, שדה התעופה, שני מעברי גבול יבשתיים למלזיה בצפון והנמל לשלוחותיו הכולל גם שירות מעבורות לאינדונזיה בדרום. היותה, מאז עצמאותה ב-1965, מדינה בעלת שלטון חד-מפלגתי, מאפשרת לממשלה לנהל מדיניות בתחומים השונים בקלות יחסית. הרוב הסיני בסינגפור (78%), מייצג חברה ממושמעת וצייתנית שמשפיעה בהתנהגותה גם על מרכיבי החברה האחרים (מאלאיים והודים). מצבה הכלכלי, החברתי והתרבותי של סינגפור גורם לתושבים להאמין ברמה גבוהה בממשלה ולציית להנחיות ולהוראות, מה עוד שהממשלה שולטת בתקשורת ובמדיה. במקביל, קיימת מדיניות ענישה קשוחה ומיידית על הפרת החוקים והכללים, בעיקר בתקופות משבר.

    בהיות סינגפור חברה מזרחית, בעלת מסורת ודפוסי התנהגות המושפעים מהדתות ופילוסופיות החיים, מעודדת הממשלה פעילות לטובת האוכלוסייה המבוגרת ואזרחים בודדים, שם קיימת בעיית תקשורת ושפה. ארגוני מתנדבים מתאימים את הפעילות לפי המצב בקהילות.

    עם עליית מקרי ההידבקות בקהילה, בעקבות חזרת אזרחים נגועים מחו"ל (בחודש מרץ), פעלה הממשלה מיידית, סגרה קווי תחבורה, מרכזי אוכל והטילה עונשים על מפירי ההנחיות. בהתאם, שדה התעופה צמצם פעילותו, הוגבלה כמות הנכנסים ואלו שהגיעו נשלחו לבידוד מיידי לא בבתים. הציפייה היתה שמספר החולים יעלה אבל הודות לאמצעים הננקטים ירד שוב. בתי הספר נסגרו ליום אחד אך חזרו ונפתחו.

     

    corona40

    מצב התחלואה בסינגפור ב-2 אפריל 2020

    על מנת לצמצם את הנזק הכלכלי בקרב האוכלוסייה, ממשלת סינגפור הקצתה תקציב סיוע מיוחד לנפגעי מגפת הקורונה. התקציב הינו בסך 55 מיליארד דולר סינגפוריים (כולל 17 מיליארד מתוך רזרבת המדינה שניתן לשימוש רק באישור נשיאת המדינה). חלק מהסכום ישמש לפיצוי אזרחים על אובדן מקום עבודה או הפסד הכנסות מעל 30%, הזכאים יקבלו 500 דולר סינגפורי (כ-1,500 ש"ח) כתשלום חד-פעמי. החל מתחילת חודש מאי 2020 יקבלו כל המפוטרים 800 דולר לחודש במשך 3 חדשים ועצמאיים שהכנסתם נפגעה יקבלו 3,000 דולר לחודש לרבעון עד סוף שנת 2020. כל בעלי ההכנסה הנמוכה יקבלו שני תשלומים של 1,500 דולר כל אחד.

    גם בימי משבר הקורונה, אזרחי סינגפור לא יוותרו על ביקור יומי לאכול במרכזי האוכל השכונתיים. על מנת לשמור ולהקפיד על מרחקים בין הסועדים – Social Distancing – ולמען הסר ספק, סומנו כסאות האסורים בישיבה...

     corona41.png

     סימון כסאות על מנת לשמור מרחק במרכזי אוכל

    גם בסינגפור ברור שאין פתרון מיידי לדיכוי המגפה, אבל הוכיחו שניתן להאט ולצמצם את קצב ההדבקה על ידי בידוד כל הנפגעים והנכנסים לסינגפור (רק אזרחי סינגפור רשאים להיכנס), שמירת מרחק בין התושבים ("social distancing"), מעקב ובדיקות, שינויי התנהגות חברתית ושיתוף פעולה מלא עם הקהילה. וכך היה עד תחילת אפריל... ואז עלה מספר החולים למעלה מאלף ונתגלו מוקדי מחלה נוספים, רובם ככולם נובעים מאזרחים סינגפוריים שחזרו ממדינות העולם הנגועות.

    ביום שישי, 3 באפריל 2020 קרה השינוי. מספר החולים גבר והייתה עלייה במספר החולים מ-10 מקרים חדשים ביום ל-15 מקרים. ראש הממשלה נשא נאום לאומה והסביר שעקב מספר החולים העולה במהירות, וביחוד מקרים שמקור ההדבקה אינו ידוע, והכרה בהיות האזרחים המבוגרים פגיעים מאד, ולמרות שהמגפה נמצאת תחת בקרה, הוחלט להגביר את האמצעים הקיימים ולנקוט באמצעים נוספים. לבצע אותם במהלך אחד ולא בשלבים על מנת להקטין הסיכון להמשך הפצת הנגיף.

    האמצעים יינקטו החל מ- 8-7 אפריל למשך חודש ימים ויכללו סגירת רוב מקומות העבודה, למעט מקומות עבודה חיוניים ומפעלים "אסטרטגיים" הקשורים לכלכלה העולמית... מרכזי הקניות המפורסמים של סינגפור הפתוחים 7 ימים בשבוע 12 שעות ברציפות ייסגרו. כן תופסק עבודת עובדים זרים, בעיקר בבנייה ומספנות. בתי הספר וכל מוסדות החינוך ייסגרו ויעברו ללימוד מקוון מהבית, תוגבל מאד תנועת האזרחים והתקהלויות ויבוצע פיקוח הדוק, כולל קנסות גבוהים על מפירי ההגבלות. לא ניתן יהיה לאכול במרכזי האוכל ומסעדות אלא יאפשרו רק משלוחי מזון. "איסור" יציאה מהבית וביקורי משפחות וביחוד מניעת מגע עם האוכלוסייה המבוגרת.

    סינגפור, למרות היותה מובילה עולמית בהכלת המגיפה בשבועות הראשונים של ההתפרצות, למודת ניסיון ומצוידת, הגיעה למסקנה שהאמצעים שננקטו לא מספיקים עקב גידול מספר החולים, ולכן נוקטת באמצעי בקרה ותהליכים זהים לאלו עליהם הכריז משרד הבריאות בישראל מזה מספר שבועות. בסינגפור האכיפה תהייה קפדנית ביותר וימים יגידו... .