Table of Contents Table of Contents
Next Page  14 / 78 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 14 / 78 Previous Page
Page Background

12

ברובה במרכז. הכרזות חד-צדדיות על עצמאות, פרישה, התבדלות או התפרקות מאפיינות את

קטלוניה שבספרד, סקוטלנד באי הבריטי וקוויבק בקנדה; דרום סודאן שפרשה מצפונה, פרישת

,2001

א; סופר

2013

קוסובו מסרביה, התפרקות עיראק, סוריה ולוב לשבטים ועוד (יוזגוף-אורבך

.)2013

בשנים הראשונות לעצמאותה של ישראל התקיים אפוא בגליל יישוב ערבי ותיק שהיה דומיננטי

; סופר

1976

במשך מאות שנים, ולצדו התיישבות יהודית מצומצמת למדי (מנהל מקרקעי ישראל

.)1981

(אפרת

4.5%-

). בסוף שנות השישים הגיע שיעור הריבוי הטבעי בקרב ערביי האזור ל

1976

תפרוסת היישובים היהודיים בגליל למן ראשית ההתיישבות הציונית ועד לקום המדינה התרכזה,

מטעמים פונקציונליים ואסטרטגיים, בסמיכות למקורות מים ולקרקעות מישוריות נוחות לעיבוד

חקלאי (בקעת בית כרם, שולי מישור החוף הגלילי ועמק כנרות) והתקשתה לחדור לגליל ההררי, הן

בשל סירוב של ערבים למכור קרקעות והן בגלל הקושי לקשר את יישובי הצפון עם יתר היישובים

.)1977

; סופר

2003

היהודים בארץ (אפרת

יישובים

127 ,

ערב הכרזת העצמאות היו בגליל, המשתרע מהרי נצרת בדרום ועד גבול הלבנון

נפש. סביב לה היו

15,000-

יישובים יהודיים. בעיר נצרת התגוררו ערב ההכרזה כ

35-

ערביים, ו

). אחרי מלחמת

1986

יישובים כפריים ערביים (ליפשיץ

12-

שני יישובים יהודיים בלבד ולצדם כ

כפרים ערביים מיושבים, רבים מהם סביב נצרת ומיעוטם בשולי

50-

העצמאות נותרו בגליל כ

הגליל העליון ובסביבות בקעת סכנין. ממשלות ישראל ראו בשינוי תפרוסת האוכלוסין ובדמוגרפיה

הוקמו

1959-1949

הערבית בגליל שעת כושר לקידום תכניותיהן לאכלוס הגליל וייהודו. לכן, בשנים

עשרות יישובים יהודים חדשים ויושבו בידי עולים שהגיעו בעיקר מארצות אסיה-אפריקה ופליטי

). הפתרון באותן

2003

שואה מאירופה. מתיישבים מעטים אלה לא שינו את המצב הדמוגרפי (סופר

שנים עצמן היה ייסוד עיירות פיתוח (נצרת עילית, בית שאן, עכו, שלומי, מעלות, חדרה, קריית

שמונה) וחיזוק תשתיות עירוניות יהודיות קיימות (צפת, טבריה, עפולה).

מה לנצרת עילית ולייהוד הגליל?

המאבק על צביונה היהודי של נצרת עילית איננו תולדה של העשור האחרון ואף אין לזהותו עם

גוף פוליטי זה או אחר או עם ראש עיר מסוים. נצרת עילית אינה אלא חלק ממאבק גדול יותר על

). מאבק זה,

1981

; סופר

1982

צביונו היהודי של הגליל שניהלו ממשלות ישראל לדורותיהן (מרקוס

, עם ראשית ההתיישבות הציונית, עלה על סדר היום עם קום מדינת

19-

שהתחיל בשלהי המאה ה

.)1986

; סופר

1982

ישראל בדמות המטרה האסטרטגית והגאו-פוליטית של ייהוד הגליל (מרקוס

דונמים משטחה של העיר

1,200

בראשית שנות החמישים ביקשו גורמי ממשל להפקיע שטח של

נצרת לשם הכשרת קרקע להתיישבות יהודית, שתהווה משקל מאזן נוכח גידול האוכלוסין בקרב

ערביי הגליל, תקטע את רצף ההתיישבות הערבי ותשמש מוקד אסטרטגי עתידי שיבטיח את