Table of Contents Table of Contents
Next Page  9 / 78 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 9 / 78 Previous Page
Page Background

7

לפסה"נ הורשו הגולים לחזור לארץ ישראל ולחיות

538

). בהצהרת כורש משנת

2001

; גליל

1998

הגולים ששבו, מעטים בלבד התיישבו מחוץ לאזור יהודה (יפת

50,000-

על פי דתם. בפועל, מבין כ

). גם בתקופת השלטון ההלניסטי ההתיישבות היהודית בגליל היתה זניחה ולא

2006

; שטרן

2009

זכתה לשגשוג, אלא רק בסופה, כשעל רקע היחלשות ומאבקי כוח פנימיים בממלכות הסלווקיות

.)1985

לפסה"נ הקמתה של ממלכת החשמונאים (שטרן

140

ששלטו באזור התאפשרה בשנת

שנות עצמאות ממלכת החשמונאים גדל ושגשג היישוב היהודי בגליל. לשליטי החשמונאים

77

במהלך

היה עניין לשמור על האוכלוסייה היהודית שישבה בו כדי להבטיח את שליטתם במרחב (רפפורט

לפסה"נ כבש יהודה אריסטובולוס מלך יהודה את ארץ היטורים (גליל עליון ועד

103

). בשנת

2013

). עם פירוק מלכות בית חשמונאים וסיום

2013

; רפפורט

1991

בקעת הלבנון) וגייר רבים מהם (דר

השלטון של המלך יוחנן הורקנוס בחסות רומי הועברה השליטה על הארץ, בהתערבות השלטון

). מן הכתוב בברית

2004

הרומי, להורדוס וממשיכיו, וגם בתקופתם תואר הגליל כמרחב יהודי (גפני

החדשה ניתן להסיק בעקיפין, כי בעת מסעותיו של ישוע בגליל, ובעיקר בסביבות נצרת, הוא פעל

). להלן קטע מהברית החדשה שממנו ניתן ללמוד כי פועלו של ישוע

2

במרחב יהודי מובהק (איור

במרחב הגלילי היה בקרב יהודי האזור:

ם

ּ

חו

ַ

ר־נ

ַ

פ

ְ

כ

ִּ

ב ב

ֵ

ׁ

ש

ֵּ

י

ַ

א ו

ֹ

ב

ָּ

י

ַ

ת ו

ֶ

ר

ֶ

צ

ְּ

נ

ִ

א מ

ֵ

צ

ֵּ

י

ַ

ו

13 ׃

יל

ִ

ל

ָּ

ג

ַ

ץ ה

ֶ

ר

ֶ

ל א

ֶ

א

ְ

ך

ֶ

ל

ֵּ

י

ַ

ן ו

ָ

נ

ָ

ח

ֹ

ת־יו

ֶ

א

ּ

ירו

ִּ

ג

ְ

ס

ִ

י ה

ִּ

כ

ַ

ע

ּ

ו

ׁ

ש

ֵ

י

ַ

ע

ֹ

מ

ְ

ׁ

ש

ִּ

י כ

ִ

ה

ְ

י

ַ

ו

ים

ִ

ׁ

ש

ָ

נ

ֲ

י א

ֵ

נ

ְ

ׁ

ה ש

ֵּ

נ

ִ

ה

ְ

א ו

ְ

ר

ַּ

י

ַ

יל ו

ִ

ל

ָּ

ג

ַ

ם־ה

ָ

ד י

ַ

ל־י

ַ

ע

ֹ

כו

ְּ

ל

ַ

ה

ְ

ת

ִ

ה

ְּ

י ב

ִ

ה

ְ

י

ַ

י... ו

ִ

ל

ָּ

ת

ְ

פ

ַ

נ

ְ

ן ו

ּ

לו

ֻ

ב

ְ

ל ז

ּ

בו

ְ

ג

ִּ

ם ב

ָּ

י

ַ

ת ה

ַ

פ

ְ

ׁ

ל־ש

ַ

ר ע

ֶ

ׁ

ש

ֲ

א

ם

ֶ

יה

ֵ

ל

ֲ

ר א

ֶ

אמ

ֹ

ּ

י

ַ

ו

19 ׃

ם

ֵ

ים ה

ִ

ג

ָּ

י

ַ

י ד

ִּ

ם כ

ָּ

י

ַּ

ה ב

ָ

ד

ֹ

צו

ְ

ים מ

ִ

יכ

ִ

ל

ְ

ׁ

ש

ַ

יו מ

ִ

ח

ָ

י א

ַ

ר

ְּ

ד

ְ

נ

ַ

א

ְ

ס ו

ֹ

רו

ְ

ט

ֶ

א פ

ָ

ר

ְ

ק

ִּ

נ

ַ

ן ה

ֹ

עו

ְ

מ

ִ

ׁ

ים ש

ִ

ח

ַ

א

ֹ

רו

ְ

ב

ָ

ע

ְּ

י כ

ִ

ה

ְ

י

ַ

ו

21 ׃

יו

ָ

ר

ֲ

ח

ַ

א

ּ

כו

ְ

ל

ֵּ

י

ַ

ת ו

ֹ

רו

ֹ

מ

ְ

כ

ִּ

מ

ַ

ת ה

ֵ

ה א

ָ

ר

ֵ

ה

ְ

מ

ּ

בו

ְ

ז

ַ

ע

ַּ

י

ַ

ו

20 ׃

ים

ִ

ׁ

ש

ָ

נ

ֲ

י א

ֵ

ג

ְּ

י

ַ

ד

ְ

ם ל

ֶ

כ

ְ

ימ

ִ

ׂ

ש

ֲ

א

ַ

י ו

ָ

ר

ֲ

ח

ַ

א

ּ

כו

ְ

ל

ם

ֶ

יה

ִ

ב

ֲ

י א

ַּ

ד

ְ

ב

ַ

ם־ז

ִ

ה ע

ָּ

י

ִ

נ

ֳ

א

ָּ

יו ב

ִ

ח

ָ

ן א

ָ

נ

ָ

ח

ֹ

ת־יו

ֶ

א

ְ

י ו

ַּ

ד

ְ

ב

ַ

ן־ז

ֶּ

ב ב

ֹ

ק

ֲ

ע

ַ

ת־י

ֶ

ים א

ִ

ר

ֵ

ח

ֲ

ים א

ִ

ח

ַ

ים א

ִ

ׁ

ש

ָ

נ

ֲ

י א

ֵ

נ

ְ

ׁ

א ש

ְ

ר

ַּ

י

ַ

ם ו

ָ

ׁ

ש

ִ

מ

יו׃

ָ

ר

ֲ

ח

ַ

א

ּ

כו

ְ

ל

ֵּ

י

ַ

ם ו

ֶ

יה

ִ

ב

ֲ

ת־א

ֶ

א

ְ

ה ו

ָּ

י

ִ

נ

ֳ

א

ָ

ת־ה

ֶ

ה א

ָ

ר

ֵ

ה

ְ

מ

ּ

בו

ְ

ז

ַ

ע

ַּ

י

ַ

ו

22 ׃

ם

ֶ

יה

ֵ

ל

ֲ

א א

ָ

ר

ְ

ק

ִּ

י

ַ

ם ו

ָ

ת

ֹ

רו

ְ

מ

ְ

כ

ִ

ת־מ

ֶ

ים א

ִ

נ

ְּ

ק

ַ

ת

ְ

ה מ

ָּ

מ

ֵ

ה

ְ

ו

ה

ֶ

ו

ְ

ד

ַ

ל־מ

ָ

כ

ְ

ה ו

ָ

ל

ֲ

ח

ַ

ל־מ

ָּ

א כ

ֵּ

פ

ַ

ר

ְ

י

ַ

ת ו

ּ

כו

ְ

ל

ַּ

מ

ַ

ת ה

ַ

ר

ֹ

ו

ׂ

ש

ְּ

ר ב

ֵ

ׂ

ּ

ש

ַ

ב

ְ

י

ַ

ם ו

ֶ

יה

ֵ

ת

ֹ

ו

ּ

י

ִ

ס

ֵ

נ

ְ

כ

ִּ

ד ב

ֵּ

מ

ַ

ל

ְ

י

ַ

יל ו

ִ

ל

ָּ

ג

ַ

ל־ה

ָ

כ

ְּ

ב

ַ

ע

ּ

ו

ׁ

ש

ֵ

ב י

ָ

ס

ָּ

י

ַ

ו

23

3

ם". (מתי ד יב-כג)

ָ

ע

ָּ

ב

שלט בגליל וסביבותיו אגריפס השני לבית הורדוס עד שנת

4

לסה"נ

70

אחרי חורבן בית שני בשנת

. במהלך אותן שנים היגרו רבים מפליטי יהודה לגליל, ועם חורבן ביתר וכישלון מרד בר-כוכבא

92

) הפך הגליל למרכז הרוחני, התרבותי והדמוגרפי של יהודי ארץ ישראל ולמקום מושבו

135

(שנת

). לפי

2014

; שפק-ליסק

1994

של המוסד הדתי וההנהגתי העליון, הסנהדרין (ספראי ובן-שמואל

המסורת התלמודית (בבלי, ראש השנה דף לא עא עב), הסנהדרין נדד ביישובים שונים בצפון הארץ

). חרף ניסיונות הביזנטים לדכא את ההתיישבות היהודית

1971

שנה (אופנהיימר

300-

במשך כ

בגליל נמשכה פריחתה עד המאה השביעית, עת התפשטו כיבושי האסלאם באגן הים התיכון (לוין

נפש

200,000-

). לפי הערכות שונות, בראשית תקופה זו מנה היישוב היהודי בארץ ישראל כ

2004

). במהלך ימי שלטון הערבים בארץ ישראל אמנם נשמרה נוכחות יהודית

1998

; כהן

1989

(דרורי

.

Walker and Peter

2009 ;2004

על פי גפני

3

מכאן ואילך המאות המוזכרות הן לסה"נ, אלא אם כן צוין אחרת.

4