15
) במרחב שהן חולקות. ההבדל
host group
דפוסי ההשתלבות וההתיישבות של קבוצות המיעוט (
בין הקבוצות השונות במרחב והחשיבות שהן מייחסות לו (עד כמה מהותי הבדל זה מבחינתן)
הם שקובעים לרוב את מידת ההיטמעות או את מידת ההפרדה בין הקבוצות במרחב המשותף.
המוטיבציות לכינונה של הסגרגציה במרחב עשויות להתבסס על לאום, דת, אתניות, מצב חברתי-
כלכלי, אידאולוגיה וכן על הפרשים תרבותיים וחברתיים נוספים העשויים לשמש מניע להפרדה.
במצב הרמוני שחלים בו תהליכי היטמעות או מיזוג צפויה הסגרגציה העירונית להיעלם ובמקומה
ייווצרו שכונות מעורבת. אי קיומה של הפרדה מרחבית ביישוב מסוים אינה מעידה בהכרח על
;2009
היטמעות, עירוב או היעדר הפרדה חברתית בין הקבוצות השונות (בארי-סוליציאנו וגופר
.)
Hulchanski
2010 ;2007
רכס
דגמים מרכזיים של סגרגציות עירוניות
במחקרים על יישובים מעורבים נמצאו כמה דגמים מרכזיים של סגרגציה עירונית. ההבדל העיקרי
ביניהם נגזר ממידת ההיטמעות של קבוצת המיעוט ו/או ממורכבת השוני בין הקבוצות הפועלות
במרחב ומהחשיבות שהן מייחסות לשוני ביניהן ולמורכבותו. ארבעת הדגמים המרכזיים הקיימים
)
Legeby
2010;
Glaeser and Vigdor
2012 ;2006
בספרות המחקר העכשווית (פנסטר ויעקובי
הם:
1 1 .
– שטח מסוים ביישוב שהופקע באופן זמני מהציבור על ידי הרשות או המדינה
מרכז קליטה
במטרה לשמש כבסיס התיישבות ראשוני לקבוצות מהגרים. שטח זה מוגדר כשכונת מגורים
זמנית עד שהמהגרים, קבוצת המיעוט, יאמצו את אורחות החיים של קבוצת הרוב וייטמעו
בו. אין הכוונה להיטמעות אתנית או דתית אלא בעיקר ללאומית-תרבותית-חברתית, ובמידה
מסוימת גם כלכלית. דוגמה למושבה קלאסית מן המרחב הישראלי ניתן למצוא במרכזי הקליטה
המיועדים לעולי אתיופיה בשכונת מעלה כנען בצפת או במבואותיה של מבשרת ציון. לרוב,
; פנסטר ויעקובי
2003
מרכז הקליטה ימוקם בשולי העיר או באזוריה המוחלשים (אפרת
.)2000
2 2 .
– התרכזות של קבוצות מיעוט (אתניות, דתיות, לאומיות) באופן ספונטני או על ידי
מובלעת
הכוונה ממשלתית או עירונית באזור מסוים, לרוב במרכז העיר, בשכונות המוחלשות, חלקן
ותיקות, בעוד סביבן מתגוררת אוכלוסיית הרוב (החברה המארחת). צאצאי קבוצת המיעוט
נשארים במובלעת אם בשל רצונם לשמר את המסגרת הנבדלת ואם בשל קשייהם להשתלב
(איסטנבול
Neukölln
ולהיטמע באוכלוסיית הרוב. דוגמה למובלעת ניתן לראות בשכונת
הקטנה) בדרום-מזרח ברלין, שמתגוררים בה עשרות אלפי מהגרים מוסלמים מטורקיה
וממדינות המזרח התיכון. רבים מהם בני דור שלישי בשכונה, משום שאין בכוונתם או ביכולתם
.)
Legeby
2010 ;2002
; ג'בארין
2009
להיטמע באוכלוסיית הרוב (בארי-סוליציאנו וגופר