11
הצבאיים, והנתיב הרכבתי לא יהווה אופציה אפשרית לצמצום הלחץ בכבישים. זאת במקביל לפיתוח
יכולות שינוע נוספות בממד היבשתי, הימי והאווירי.
הנחות היסוד שמהוות בסיס לעבודה זו הן:
1 1 .
מאז הקמת המדינה בשנת 8491 מתמודדת מדינת ישראל עם סכסוך מתמשך, עם איומים
ומגבלות כוח ואסימטריה אזורית, המצמצמים את יכולתה להגן על שטחה.
2 2 .
אוכלוסיית ישראל מונה כ-8 מיליון תושבים ב-3102, מתוכם כ-6.1 מיליון בני מיעוטים.
שטחה, כולל הגדה המערבית, הוא 009,52 קמ"ר. מסביבה, מוקפת ישראל במדינות ערביות
עוינות, אשר אוכלוסייתן מונה כ-004 מיליון אנשים ושטחן גדול פי 006 משטחה של ארץ
.)
Bystrov and Soffer
ישראל (2102
3 3 .
הגאוגרפיה גם היא שחקן משמעותי וחשוב, אשר יוצר מציאות של צירי תנועה מוגבלים
לאורכה של המדינה הצרה. רוחבה של המדינה מהים התיכון ועד הירדן הוא כ-56 קילומטר
בממוצע. המרחק בשטח הצר שבין קלקיליה לים הוא כ-51 קילומטר ובין נתניה (חוף ים)
לטול כרם כ-71 קילומטר (איור 1). בפרוזדור הצר הזה לא ניתן להכניס יותר צירי אורך. בנוסף
לכבישים, עוברים בשטח המוביל הארצי, תשתיות אנרגיה, גז ותקשורת.
4 4 .
פרישת מחנות צה"ל, אשר הושפעה לרוב ממחנות שנשתמרו מהבריטים ונתפסו על ידי צה"ל
(מגבלה תקציבית); פרישת הערים והיישובים היהודיים בעיקר לאורך מישור החוף - כל אלו
יצרו מגבלות ואתגרים רבים בעת הצורך להכרזה על מצב חירום, גיוס כוחות וניודם צפונה
או דרומה.
5 5 .
בניית צבא סדיר קטן וצבא מילואים גדול הם כורח של מדינת ישראל בשל היבטים דמוגרפיים
(של יחסי הכוחות מול ארצות ערב), כלכליים וגאואסטרטגיים.
6 6 .
מיעוט הצירים, מסת כוחות המילואים והכלים שצריך לגייס ולהוביל מהצפון לדרום ולהפך,
חוברים למציאות ביטחונית מורכבת שמעורבת בה בדרך כלל מלחמה גדולה אחת לעשר שנים
בממוצע.
7 7 .
עורקי התחבורה בישראל הם נושא אסטרטגי חשוב מאין כמותו, אשר לו השפעה ישירה על
יכולתה של מדינת ישראל להגן על עצמה.
8 8 .
כל אלה מובילים לתובנה שהמציאות אינה פשוטה ומחייבת לראות את צירי התחבורה כמשאב
לאומי וצבאי חשוב מאוד.