Background Image
Next Page  11 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 11 / 64 Previous Page
Page Background

10

צה"ל נשען על צי האוטובוסים והמובילים האזרחיים בנוסף לצי התחבורה הצבאי הנמצא בימ"חים

הצבאיים. התפתחות הנ"ט בזירה משפיעה על רמת המיגון ועל משקל הכלים שבו מצטייד צה"ל,

תהליכי חקיקה אזרחיים בתחום

ועל כן מתחייבת יכולת הובלת משקלים הולכת וגדלה. מנגד,

מגבילים את המשקלים אשר נמצאים בשימוש בכלי התחבורה במדינת

הבטיחות ואיכות הסביבה

ישראל, ובכך מצטמצם הפוטנציאל האזרחי שמאפשר שימוש לצרכים צבאיים. מגבלת התשתית

והאמצעים מחייבת את צה"ל לבצע מספר סבבי היסע על מנת לרכז את הסד"כ. דבר זה מגביל,

ולעיתים אף מצמצם את מרחב האפשרויות והתכנון המבצעי.

שטח מדינת ישראל, פריסתם הגאוגרפית של תושביה, בעיקר לאורך מישור החוף, כמו גם מיקום

בסיסי הצבא הבריטי ומחנותיו ושטחי האימונים, כולם השפיעו על אופן פריסת היחידות בשגרה.

פריסה זו לצד פריסת מיקום היחידות משפיעות באופן ישיר על תוכנית הניוד, ומחייבות תוכניות

שינוע מורכבות ומפוצלות, הנסמכות על צירי אורך ורוחב רבים במדינה, ומכאן נובע כי הן (הפריסות)

משפיעות ומושפעות כאחת ממגבלתם.

צה"ל נשען על תשתית הכבישים האזרחית הקיימת במדינת ישראל. תהליכי התכנון והבנייה

המתקיימים במדינה מושפעים מהצורך הצבאי. עם זאת, ניכר כי בשני העשורים האחרונים השפעת

צה"ל על התשתית התחבורתית של מדינת ישראל הפכה מגישה מורחבת של מעורבות לגישה

מצמצמת של תגובה. מציאות זו יוצרת פער הולך וגדל בין הצרכים המבצעיים של צה"ל לבין

פיתוח התשתית התחבורתית הלאומית, אשר נותנת מענה בעיקר לצרכים הכלכליים והחברתיים

של המדינה.

רכבת ישראל היא חלק אינטגרלי ומשמעותי מתשתית התחבורה של מדינת ישראל. בעשרים

השנים האחרונות היא מקיימת פיתוח מואץ בתקצוב הממשלתי, המושפע בעיקר מצרכים כלכליים,

חברתיים ודמוגרפיים של מדינת ישראל. השימוש ברכבות לצרכים צבאיים החל עם המצאת הקיטור

והמצאת הרכבת כבר במלחמת האזרחים בארצות הברית ובמלחמת העולם הראשונה. בהיסטוריה

נעשה שימוש צבאי נרחב בתשתית הרכבת באזורנו לפני קום המדינה הן על ידי הבריטים והן על

ידי השלטון העות'מני.

למרות המגבלות הקשות, כפי שפורטו, של תנועה בכבישי הארץ וניסיון העבר העשיר, אין לצה"ל

תוכנית לשימוש בתשתית מסילות הברזל לצרכי שינוע כוחות בשלב ריכוז הסד"כ, ולא לשלבים

המתקדמים יותר בסבבי המלאי מחדש בלחימה. מדיניות זו של צה"ל גרמה לכך שיש אי ניצול

ההצלחה בתהליך הפיתוח המואץ והמשמעותי ביותר של רכבת ישראל בשני העשורים האחרונים,

במטרה ליצור אלטרנטיבה אמינה ואיכותית להובלת כוחות בזמן חירום כשכבישי ישראל נסתמים.

המשך ההתעלמות מדבר זה תוביל בהכרח לכך שגם בעתיד לא תותאם הנחת המסילות לצרכים