17
שאינם נגישים לכלי רכב. עם זאת, היעילות של המבצע מצטיירת כבעייתית. מטוסי הכיבוי של חיל
הנושאים כשלושה טון מים והמגיעים למהירות מרבית של 003 קמ"ש מילאו
AT 802
האוויר מדגם
את המכלים במנחת קדמה, מרחק של מעט יותר מ-04 ק"מ בקו ישר )איור 4(.
: מסלול בקו אוויר שהיו צריכים לעבור מטוסי כיבוי מזירת האש בירושלים עד למתקני חידוש מלאי
איור 4
מים בקדמה. במרחב המתפרס על כ-04 ק"מ שבין ירושלים לקדמה יש מגוון רב של יישובים, מתקנים
אזרחיים ובסיסים צבאיים שהיו יכולים לשמש מנחת למסוק
!
! !
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
ěđĘģĥČ
ďđďĥČ
ĥĚĥ Ħĕč
ĦĎ ĦĕĕĤģ
ĕėČĘĚ ĦĕĕĤģ
ĐĚďģ
ęĕĘĥđĤĕ
ęĕĚđďČ ĐĘĞĚ
ĦĕĘĕĞ ĤĦĕč
ěđĕĢ ĦĤĥčĚ
čģĞĕ čėđė
ĦđčđēĤ
ěđĕĢĘ ěđĥČĤ
ĦĕĘĕĞ ěĕĞĕďđĚ
ĦđĞĤ ęĕčėĚ
ĐĤďĎ
ěđėĕĦĐ ęĕĐ
Ě
"
ģ
41
מהעזיבה של זירת האירוע, גם אם הטיסה למנחת קדמה בוצעה בקו ישר ובמהירות מרבית, הטיסה
נטו הלוך וחזור נמשכת לא פחות מ-51 דקות. כלומר, עברו לא פחות מ-02 דקות מעזיבת הזירה
ועד להטלה הבאה. הפעלת מסוקים באותה משימה ובאותה זירה, לאחר הכנת בריכות מילוי ניידות
למילוי חוזר של מים, הייתה מאפשרת להביא יותר מים ביחידת זמן, להטילם בדיוק גבוה יותר,
ולהשתלט על האש ביתר מהירות. מכאן, אף על פי שמטוס נושא כמות מים גדולה מזו שנושא מסוק
בינוני, השימוש במסוק יביא להטלת מים בכמות גדולה יותר ביחידת זמן נתונה, ואף בדיוק רב יותר.
אפשר אפוא לומר חד-משמעית, כי מסוק לכיבוי אש במשימת כיבוי השריפה בקרבת ירושלים היה
עדיף על מטוס.
בשריפה בכרמל, למרות המרחק הקצר לכאורה בין מוקדי השריפה לשדה תעופה של חיפה, הגיע זמן
הסבב למטוסי הכיבוי הקטנים שהשתתפו במשימה )מטוסים גדולים יותר תידלקו ומלאו המכלים
בשדות רחוקים יותר( לכ-04 דקות ואף יותר.
עד כאן הוסקו מסקנות מחוות דעת וניתוחים מקצועיים מהקורה בעולם ולא הייתה התייחסות
ממוקדת לצרכים הייחודיים של ישראל. מומחה מספרד, הפרופ' פרנסיסקו רודריגז-אי-סילבה