13
ואצלנו, בעקבות הכרזת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוחל בהתארגנות להקמת טייסת לכיבוי
אש מהאוויר. את המשימה הובילו חיל האוויר כגוף מקצועי ומשרד הביטחון כגוף מבצע. עוד
לפני קבלת ההחלטה הרשמית הופנתה תשומת לבם של מקבלי ההחלטות להבדלים המהותיים
שבין מטוס למסוק במשימות כיבוי אש. עם זאת, כידוע, הוחלט על רכש מטוסים מדגם
, אייר טרקטור. את הנעשה אין להשיב – הטייסת היא דבר חלוט ומוגמר, והיא עומדת בפני
AT-802
הרחבה והגדלת סדר הכוחות.
", בתקווה כי נייר
מטוס או מסוק?
למרות זאת, עדיין יש זמן לחזור ולשאול את מקבלי ההחלטות: "
עמדה זה ימנע מהמחליטים להתעלם מסוגיה כבדה זו.
כדי לקבל חוות דעת מקצועית מאנשי מקצוע העוסקים שנים רבות בכיבוי שריפות מהאוויר,
(, מפקד היחידה לכיבוי שריפות באגף היערות והגנה מפני שריפות
Ray Chaney
נשאל ריי צ'אני )
כיצד רואים בקליפורניה את ההבדל בין מטוס כנף קבועה למסוק
16
י
,(
Cal Fire
בקליפורניה )
במשימת כיבוי אש מהאוויר. תובנותיו העיקריות הופיעו במשפט הבא: אל המסוק יש להתייחס כאל
המבצע פסי הפרדה.
בולדוזר
, ואילו אל המטוס כ
מכונית כיבוי אש
לביסוס טיעונו השתמש צ'אני בנתונים הבאים: מטוסי כנף קבועה המטילים את המים במהירות
ברוח של 03 קשר ומעלה, עקב היסחפות המים ברוח )איור 1(.
אינם יעילים
של 08-001 קשר
מנגד, מסוקים מטילים את המים במהירות שאינה עולה על 03 קשר. מים המוטלים ממסוק אינם
" מפעילה כיום 32 מטוסים להטלת מים, 11 מסוקים ו-31 מטוסים למשימות משלימות.
Cal Fire
61 יחידת ה-"
: תמונה מתוך סרט של ערוץ 9 בקליפורניה. הטלת מים ברוח חזקה – המים נסחפים ברוח. התמונה
איור 1
ממחישה את חוסר היעילות של שימוש במטוס בכיבוי שריפות ברוח חזקה