14
מתפזרים, ולכן יכולת הדיוק שלהם רבה יותר ורוב הכמות מגיעה אל מוקד האש. חיזוק לנתונים
National Aerial Supervision
אלה, שהועברו במכתב ובמסמך ארוך, ניתן למצוא במסמך
17
.(2011)
י
Management Structure
CDF
מכאן אין להסיק, כי מטוסים כלל אינם יעילים בכיבוי שריפות. בנושא זה התבטאה מנהלת
(, שהייתה חברת
Andrea Tuttle
(, אנדראה טאטל )
California Department of Forestry
)
י
שהוקמה בקליפורניה בשנת 3002 בעקבות כמה שריפות גדולות. לדבריה, זו טעות לחשוב
18
ועדה
שכלל אין להפעיל מטוסים במשימות כיבוי אש מהאוויר. צריך להכיר ביתרונות ובחסרונות של
כל אחד מהכלים ולבנות את השילוב הנכון ביניהם. מסוק ייתן את המענה המיידי והממוקד אל
מוקד האש ומטוס יטיל כמויות מים גדולות וייצור פסי הפרדה. פסי ההפרדה יעילים לשריפות
המתפשטות בצורה מדורגת ביער. יעילותם קטנה בימים של סופת אש, הן מבחינת יכולת הטלת
19
המים ומעכבי הבעירה, הן מבחינת התנהגות האש המדלגת מעל פסי עצירת האש והרחק מהם.
נקודה נוספת הראויה לציון במסגרת השוואת התאמתם של מטוסים ומסוקים לכיבוי שריפות היא
נפח המים שכלי תעופה אלה מסוגלים לשאת. מטוסים נושאים נפח מים וחומרים אחרים גדול
מזה שנושאים מסוקים במשימות כיבוי אש. חלקם אף יכולים לשאוב מים בנחיתה ובהסעה על
מה גם שמהירות טיסתם גבוהה מזו של המסוק בטיסה ממוקד האש אל מקום
20
מי ים או אגם,
שהאירוע בכרמל הביא לו פרסום רב,
21
מילוי המכלים ובחזרה. מטוס הסופרטנקר )בואינג 747(,
יכול לשאת עד 08 טון מים, לטוס במהירות של יותר מ-009 קמ"ש, ולמלא את מכליו על הקרקע
בכ-54 דקות.
נתון מרשים זה ומטה את קו המחשבה לטובת רכש מטוסים, אולם יש להבין כי כושר הנשיאה
הגבוה בא לכסות על הצורך למלא מחדש את המכלים הרחק ממוקדי השריפה, ואילו מסוקים,
בהיערכות נכונה, ממלאים את מכליהם בקרבה יתרה לאש, וכך למעשה הם מטילים אל מוקדי האש
כמות מים גדולה יותר ביחידת זמן.
National Aerial Supervision Management Structure (2011, 34-35)
.
i
17
Story by
TheSanDiegoChannel.comCommission Meets To Review Firefighting Efforts
.
i
18
Transcript of Proceedings of the Governor's Blue Ribbon Fire Commission, Forth Meeting,
19
Chair: Senator William Campbell, San Diego (January 21, 2004)
i
.
i
02 עם זאת חשוב לציין, כי במקרה של ישראל יתרון זה אינו בא בחשבון. בים התיכון ובכנרת, בגלל מבנה הגלים,
ימים רבים בשנה ולעתים שעות רבות ביממה המטוס אינו יכול לגעת במים לצורך מילוי המכלים, ובכך מאבד
את יתרונו בקיצור זמן הסבב. נכון לחודש מרס 2102, המטוסים עם יכולת נחיתה על המים הוחזרו ליצרן לשם
הורדת המגלשים והוחזרו כמטוסים "רגילים".
שהוסב לכלי כיבוי מהאוויר. יכולת הנשיאה שלו,
Boeing 747-100 Wide Body Aircraft
12 מדובר במטוס מסוג
בהתאם לנתוני היצרן, היא 006,77 ליטר מים וחומרים מעכבי בעירה.