22
שימוש במסוקים. מסוקי המשטרה הנמצאים בשרות הם מסוקים קלים )ראו לעיל חלוקת מסוקים
לפי גודל( ולא יוכלו לבצע את המשימה.
הצרכים שתוארו עד כה מחייבים שימוש בכלי טיס, בדגש על מסוקים. אלה ייתנו מענה לכלל
הצרכים של ביטחון הפנים במדינת ישראל ובה בעת ישחררו את חיל האוויר למשימות הליבה
שלמענן הוא הצטייד ולקראתן אימן את הצוותים.
הפתרון המוצע: יחידה לאומית משולבת המושתתת על מסוקים
אף על פי שמקובל בעולם להפעיל גם מטוסים וגם מסוקים במשימות לחימה באש ביערות ובשטחים
פתוחים, הרי ברוב המקומות המסוקים הם שעומדים בחזית המלחמה. הוורסטיליות )רבגוניות( של
המסוקים מול מיקוד המשימה של המטוסים, הן למלחמה באש והן לכלל משימות ביטחון הפנים
.
ליבת הכוח חייבת להתבסס על מסוקים
והגנת העורף, מביאים למסקנה כי
עם זאת, במידת הצורך, המטוסים ימשיכו בסיוע התומך, המשלים, של יצירת פסי עצירה לאש ו/
או בהפעלה בשריפות שאינן דורשות הפעלת מסוקים, כפי שבוצע בהצלחה עד היום על ידי טייסת
אלעד. אך טעות יהיה להגביל את פעילותה של טייסת אלעד למשימות כיבוי בשריפות בעוצמה
של סופת אש בלבד. הצורך המובהק לשימוש בפועל, או לכוננות לשריפות בעוצמה של סופת אש,
קיים בישראל פחות מחודש בשנה. היות שכלי הטיס המזוודים למשימה עומדים בכוננות, נכון יהיה
לנצלם בשריפות אחרות, גם אם פוטנציאל ההתפשטות של האש אינו גדול, ולו רק לקצר את זמן
המאבק באש, למזער הנזקים ובעיקר להחזיר את כוחות הכיבוי לשגרה ולכוננות.
גודל המסוק הנדרש מושפע מכמה שיקולים. ככל שהמסוק גדול יותר, כך עלות ההפעלה שלו
יקרה יותר. לכן, בכל הזנקה עשוי השיקול הכספי להיכנס למערכת השיקולים, גם אם השאיפה היא
להימצא מוקדם ככל האפשר מעל למוקד האש. לעתים קורית דווקא הזנקת שווא, למשל כשהעשן
שבעקבותיו הוזנק המסוק לא היה תחילת שריפה, אלא, לדוגמה, עשן ממנוע, שהטעה את הצופה
המתריע. מסוק קטן הוא זריז בהפעלה, הוא מניע מהר יותר וממריא מנקודת החניה, ואילו את
המסוק הגדול חייבים להסיע אל נקודת ההמראה. יש אפוא למצוא את האיזון בין זריזות המסוק
מסת מים קטנה מדי, המאפשרת למסוק זריזות, גבוהה ככל שתהיה,
33
למסת המים שהוא נושא.
אינה עונה על הדרישה, גם אם יותקנו מוקדי מילוי מים בנקודות קריטיות.
בשנת 2991, אחרי בדיקה מעמיקה במשך כשנתיים, החליטה משטרת ישראל על הקמת יחידה
אווירית שתהיה בשר מבשרו של הכוח המשטרתי. לאחר 02 שנות פעילות מבצעית ניתן לבחון
Kelly, E. 2009. Australia mulls over new firefighting capabilities, Flight International.
i
33