25
בפעילות המבצעית. אלה נשאו סמלי משטרה, ותמיד הצטרף למשימה שוטר. עד שלא הוקמה
היחידה המשטרתית לא יצאה הדרישה לסמן במספר על הגג את כל ניידות המשטרה. משהחלה
היחידה המשטרתית לכוון את כוחות כיבוי האש הופיעה "בקשה" לסמן באופן דומה את הכבאיות.
מכל הכתוב לעיל עולה, כי במסגרת ביטחון פנים פועלים כמה וכמה גופים. אלה המופעלים על פי
חוקי טיסה לא אחידים, טסים במגבלות אחרות, בהנחיות אחרות ובמדיניות שונה. הם כפופים לבקר
מרחבי שונה ומקבלים עדיפויות לאו דווקא בהתאם לתרומתם למשימה. מכיוון שכולם עוסקים
במשימות ביטחון פנים שהן בגדר משימות אזרחיות, גם אם מדובר במסוקים צבאיים, נכון יהיה
לאחד את כולם תחת מסגרת אחת, מדיניות אחת, רשת קשר אחת, סדרי עדיפויות התואמים
יחידה אווירית לאומית למשימות
לתרומת כל אחד מהכלים למשימה, ובמילים אחרות – להקים
.
ביטחון פנים
אין זאת אומרת שהיחידה הלאומית תהיה באחריות המשטרה ו/או תתמזג עם היחידה האווירית
המשטרתית. מן האמור לעיל עולה כי יש להעביר את האחריות מידי חיל האוויר ולבחון חלופה
מיטבית אחרת להפעלה. היחידה המשטרתית תשמש דוגמה לגוף מבצעי קדם-צבאי העוסק
במשימות ביטחון פנים.
מי יפעיל את היחידה הלאומית?
השאלה שבכותרת מתייחסת לסמכות שתפקד על היחידה הלאומית המוטסת, אך מעוררת כמה
נושאים נלווים: מי בכלל אחראי על משימות הפנים בישראל? האם פיקוד העורף של צה"ל, רשות
חירום לאומית של משרד הביטחון והתת-משרד החדש, יחסית, להגנת העורף? ואולי בכלל הכול
באחריותו של המשרד לביטחון פנים? אולי רשויות מקומיות הכפופות למשרד הפנים יטפלו בנושאי
הביטחון בשטח הרשות? זהו נושא רחב ומורכב שנדון בוועדות רבות ועדיין אין הסכמה לגביו.
מסמך זה יתמקד אך ורק בממד האווירי, כדי לנסות ולשכנע בצורך בהקמת יחידה אווירית לאומית,
יחידה אחת שתטפל בכל משימות ביטחון הפנים בממד האווירי. טיפול כזה יביא לחיסכון בהוצאות,
ליעילות מבצעית, להגברת התפוקה, לבטיחות, ולנהלים אחידים לעומת בלבול עקב ריבוי סמכויות.
לבלבול מוסיפה העובדה שטייסת הכיבוי הייעודית שהוקמה במאי 1102 מופעלת על ידי חברה
אזרחית, חברת כים ניר, בעוד הפיקוח וההפעלה הם בידי חיל האוויר. דרישה להפעלה נעשית דרך
חדר המבצעים של הטייסת, באישור קצין שליטה בחיל האוויר, ואילו הדרישה להפעלת הטייסת
באה מגורם בכיבוי אש לטובת כוחות הכיבוי הפועלים בשטח.
מטוסי הכיבוי פועלים על פי חוקי תעופה אזרחית, מטעם גורם אזרחי, ומופעלים בידי טייסים
אזרחיים, כך שלא ברור מה הצורך בגורם צבאי בלולאת ההפעלה. כאן אולי המקום לצטט ממחקר