25
רמת ההיערכות למצבי חירום בשלטון המקומי
אפרים קרני
ראש יחידת מחוזות ברח"ל
, ואפרט את יתרונותיה. הרשות מכירה את
מובילה היערכות
אני סבור כי הרשות המקומית
התושבים ואת המרחב העירוני, היא זמינה )אפילו בהרכב חסר(, עובדי הרשות הינם קבועים
יחסית, ראש הרשות בדרך כלל מקובל על האוכלוסייה, במרחב הרשות קיימות תשומות
המאפשרות את הישרדות אוכלוסייה, והתושבים הם צבא המענה וראוי שראש הרשות יוביל.
מגבלותיה של הרשות הן שלא לכל ראשי הרשויות יש תכונות מנהיגות, קיימת נטייה לחשוב
שצהל ומשטרת ישראל יסייעו מיידית כמו בפיגוע. בנוסף, טרם הסתיים שלב הכשרת כל עובדי
הרשות. אני חייב לומר כי ברור לי שכל גוף יעשה ככל יכולתו להצלת חיים, אולם יש להכיר
את היתרונות לעומת המגבלות.
מה נעשה עד כה?
הרשויות המקומיות עברו הכשרות והכרות עם הנושא, בוצעו תרגילי תכנון על פי תרחיש
הייחוס המסוכן, בתרגילים המחוזיים/מרחביים באו לידי ביטוי היכולות והפערים של הרשות
המקומית, משרדי הממשלה וגופי התשתית. משרדי הממשלה וחברות התשתית השתלמו
ותורגלו בחלקם, נוצרה מודעות לחשיבות שבהתכוננות, בחלק ממחוזות פיקוד העורף עודכנה
פקודת "כדור שלג" ובוצעו הדרכות למפעלים חיוניים.
,
נוצרה מודעות
אני יכול לומר כי נכון להיום, ברוב הרשויות שעברו תהליך של הכשרה ותרגול
וראשי ערים מעודדים חיזוק מבנים ורמת המודעות של עובדי הרשויות עלתה. עם זאת, ברור
הדחוף – תמיד – דוחק – את – החשוב.
לכולנו כי
אני מסב את תשומת לב כולם לפערים הקיימים
•
תמ"א 83 אינה ישימה אלא במרכז הארץ.
•
אין פתרונות לפיקוח על הבנייה.
•
הכשרת האוכלוסייה טרם התחילה.
•
קיים פער ביכולות לבניית שירות סעד.
•
חלק מגופי המענה טרם השלימו פקודות מבצעיות.
•
טרם נבחנו כל המשאבים הלאומיים אשר יהוו את הבסיס לשרידות.