22
תפקידה של הרשות המקומית בהיערכות הלאומית לחירום
בישראל
שרון עזריאל
מ"מ מנכ"ל מרכז השלטון המקומי וראש אגף הביטחון
צדקו האלוף יאיר גולן, מפקד פקע"ר ואבי בכר, באומרם שחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה
". זה הפך לסיסמה! ובאותה נשימה מציינים:
הרשות המקומית היא אבן היסוד
היא ההכרה כי "
מוסיפים ואומרים כי ראש הרשות המקומית הוא המג"ד
הרשות היא אבן היסוד. הרשות תטפל!
בשטח והעובדים הם החיילים. מעבר למחמאה המונחת בבסיס סיסמה זו, הרשות היא גורם
מאד מרכזי ומשמעותי, לפי דוח עמותת שתי"ל בעקבות מלחמת לבנון השנייה, דוח שכותרתו
"
רשות מקומית עורף וחזית!?
". בהמשך לדוח זה פרסמתי מאמר בשם: "
העדר הריבון
"
עקב העדר הריבון במלחמת לבנון השנייה נוצרה הסיסמה האומרת כי הרשות המקומית היא
אבן היסוד, וזה גרם למשרדי ממשלה ולרשויות שלטון נוספות להטיל את האחריות לכישלונן
בטיפול באזרחי המדינה על הרשויות המקומיות, כאשר בפועל הן עבדו יומם ולילה ללא לאות
בתנאים כמעט בלתי אפשריים והעדר תקציבים.
כידוע, יש כמה סוגי אבנים, כמו אבני גיר ואבני בזלת, וזו הדרך להתייחס לאמירה שהרשות
המקומית היא אבן יסוד! במצוקה התקציבית בה נמצא השלטון המקומי, עם קיצוצים הולכים
וגדלים משנה לשנה בתקציבי האיזון, תוך הוספת מטלות המקשות עליהן לטפל בשגרה, ברור
שההיערכות לשעת חירום מושמת מעט בצד. כי אם תשאלו היום ראש רשות מקומית האם
יעדיף להשקיע בחינוך, ברווחה, בפארק, בשדרה, בכביש או במחסני חירום, או במרכז הפעלה
למצב חירום הקבור מתחת לאדמה שאף אחד לא רואה, וזה אולי גם לא מעניין את התושבים,
אז יש לו דילמה מאד קשה.
יחד עם זאת, ברצוני לומר לכם שבשל העדר הריבון במלחמת לבנון השנייה, הבינו ראשי
" והם חייבים לעשות מעשה. כיום יש בשלטון
אם אין אני לי מי לי
הרשויות המקומיות, כי "
המקומי 552 רשויות מקומיות, הכוללות עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות, ואני יכול
לציין בסיפוק )כפי שטען גם האלוף(, כי יותר מ-%59 מהן ערוכות לחירום!
ברצוני להדגיש שכאשר אנו מדברים על אירוע חירום אנחנו כוללים את כלל אירועי החירום.
אני גורס שאם נהיה ערוכים לשעת חירום, היערכות זו תהא טובה לאירוע נקודתי של פיגוע,
לאירוע של מלחמה, נפילת טיל, אסון המוני, או צפי לשיטפונות, כפי שהיה בחורף האחרון