Background Image
Next Page  23 / 47 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 23 / 47 Previous Page
Page Background

23

בכמה רשויות שחוו שיטפונות בחלק מהרחובות. גם זהו אירוע חירום מבחינת ראש רשות

מקומית. ולכן אם הוא ערוך לטיפול במצבים אלו הוא יוכל לטפל כמעט בכל מצב.

אני רוצה להתחבר למה שאמר פה מפקד פיקוד העורף ולהבדיל בין היערכות פיזית ואנושית,

כי זו אולי הנקודה המהותית ביותר לפי תפיסת עולמי, גם כמי שבא מהשלטון המקומי וגם

מי שמכיר את התנהלות המדינה. גם כאן אני יכול לציין בסיפוק ובגאווה כי מבחינת היערכות

אנושית והון אנושי, הכולל גם מתנדבים ואנשי מקצוע, אנחנו במצב טוב מאד. זאת אומרת,

בקרות אירוע אנחנו נדע לטפל, כולם מוכנים, מאומנים ויודעים מה הם צריכים לעשות.

מבחינת מבנים, מבחינה פיזית, יכול להיות שאנחנו ערוכים לאירועי מלחמה, אבל לגבי אירוע

של רעידת אדמה, לצערי אנחנו במצב מאוד בעייתי. יכול להיות שאנחנו צריכים להשקיע יותר

בפיתוח ההון האנושי שיטפל באירועים, כי אנחנו נהיה במצב קטסטרופלי באירוע קיצוני כזה.

על כן, לעניות דעתי, הן כמדינה והן כשלטון מקומי, אנו צריכים להשקיע את מירב המאמצים

ביוזמות ורעיונות להיערכות נאותה.

מה כוונתי? אתן דוגמה:

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, הציע שני פרויקטים מאוד מהותיים להיערכות

כזאת. לפי הפרויקט הראשון פנינו לראש הממשלה, שר האוצר, שר הבינוי ושר התשתיות

והצענו כי בדומה לפרויקט שיקום השכונות שהיה בעבר, או נושא שיפור חזות פני העיר, בואו

נלך על פרויקט דומה ומשותף של איגום תקציבי למוכנות לרעידות אדמה.

אחדד את העניין למי שלא יודע ולמי שיודע. אזורי הסיכון של מדינת ישראל ביחס לרעידות

אדמה הן הפריפריות. הפריפריות נמצאות בבעיה תקציבית קשה מאוד בשגרה, ולכן יש להן

בעיה להיערך ולהשקיע תקציבים אדירים בחיזוק מבנים.

הפריפריות נוסדו ונבנו לפני הרבה שנים, כך שעיקר המבנים שלהן לא ישרדו רעידת אדמה.

לכן הצענו כי בדומה לפרויקט שיקום השכונות צריך להתחיל בתוכנית מסודרת עם אבני דרך,

תוכנית רב-שנתית מתוקצבת, שכל אחד ידע מה חלקו בתקציב הכולל לטיפול ולהיערכות

לקראת רעידת אדמה.

הפרויקט השני שהצענו הוא נושא העברת זכויות בנייה ביישום תמ"א 83. התמ"א מציעה

שיזמים יקבלו זכויות בנייה נוספות בנכס תמורת חיזוק המבנה. באים הקבלנים ואומרים בצדק,

בראשון לציון אין לנו בעיה, בתל אביב אין לנו בעיה, אבל ברשויות ששם צריך להיות עיקר

חיזוקי המבנים, שהן הרשויות בפריפריה, ערך הקרקע מבחינתנו שווה אפס. לכן זכויות הבנייה

אינן שוות לנו כסף, ובשל כך לא שווה לנו להשקיע. לכן בואו נעשה חילוף זכויות בנייה, קרי,