21
במקרה זה תמ"א 83 לא הצליחה. ומדוע? מסיבות פשוטות - אזרחים קטנוניות, חמדנות,
טיפשות וגם בירוקרטיה מיותרת. באשר לרשות המקומית, עלי לציין בצער שרשויות מקומיות
מסוימות, בעיקר בערים הגדולות, לא רוצות את תמ"א 83 חד וחלק. לא רוצים שיתערבו להן
בשיקולי התכנון בעיר, ותמ"א 83 מתערבת לפעמים ברגל גסה בשיקולי התכנון בעיר. התמ"א
אומרת לעירייה, כאן אני רוצה להוסיף קומה והעירייה לא רוצה להוסיף קומה. מדוע? לרשות
המקומית יש שיקולים נוספים – בעייה עם חניות, תשתיות ביוב, בתי ספר וכו'. גם במקום
שיש תמריצים כלכליים ברורים, אנחנו מוצאים את עצמנו לא מסוגלים להרים תוכנית כמו
תמ"א 83 בגלל האזרחים מצד אחד והרשויות מצד שני.
ומילה על תרחישי ייחוס. אני לא אוהב לדבר על תרחיש ייחוס לאומי אחד. לדעתי חייבים
להתייחס למספר תרחישי ייחוס. מצבנו, נכון להיום, בהחלט אינו פשוט ואפילו חמור. אני
מצפה שבהערכות עדכניות שנבצע בקרוב נראה שמצבנו היום הרבה יותר טוב ממה שהערכנו
עד היום. הסיבה העיקרית לכך היא שעם הזמן יהיו פחות ופחות בניינים שלא יעמדו בתנודות
הקרקע. יש תקן טוב, יש מודעות הרבה יותר גבוהה מבעבר, בונים יותר טוב, ולכן מצבנו
כאומה כנראה יותר טוב ממה שהערכנו בעבר.
לגבי הבעיה שלנו עם הבניינים הישנים שלא בנויים לפי תקן. האחוז שלהם מכלל הבניינים
בארץ הולך וקטן, אך במספרים אבסולוטיים מספרם גבוה. בניינים שאינם בנויים לפי תקן
עלולים לגרום לקטסטרופה לאומית.
בשעות הראשונות לאחר התרחשות רעידת אדמה הרסנית אין מי שיבוא לעזור! לא צריך
להחליט שהרשות המקומית היא אבן היסוד במענה לאסון. זו לא שאלה של קבלת החלטה –
זאת המציאות. פשוט אין שום גוף אחר.
אחר כך יתחילו להגיע כוחות הסיוע של המדינה. מתי זה אחר כך? יש מקומות שזה אחרי חצי
שעה ויש מקומות שזה אחרי חודשיים, ועד אז, ראש העיר – טוב או לא טוב, רשות חלשה או
חזקה, יצטרכו להתמודד עם היכולות שהם הקימו.