22
הקמת מרחב ההפרדה יכלה להיחשב להקמת גבול באופן חד-צדדי. התוכנית התמוססה, אולם
חלקים קטנים ממנה מומשו כאן ושם באזורים שצה"ל הגדיר כבעלי סיכון גבוה.
מחליפו של שחל בתפקיד השר לביטחון הפנים, אביגדור קהלני, הציע את את תוכנית מצדי"ם
)מכשול צפון-דרום-ירושלים-מרכז(, שהציעה ליצור מכשולים פיזיים, תצפיות וסוללות עפר
לאורך הקו הירוק בשילוב אמצעים טכנולוגיים, במטרה למנוע מעבר של כלי רכב בין שני צדי
מרחב התפר ושל אנשים באזורים צפופי אוכלוסייה. נוסף על כך הוצע בה לסלול דרכי פטרול
בין קטעי המכשול כחלק מפעילות אבטחה קבועה, ובמקומות שאי אפשר להקים מכשול, הוצע
לבצע פעילות ביטחון שוטף בסיוע טכנולוגיות מתקדמות של מודיעין.
כשלון שיחות קמפ-דיוויד עם הפלסטינים בשנת 0002 והאירועים האלימים שפרצו בשלהי
ספטמבר 0002 הביאו את ראש הממשלה דאז, אהוד ברק )שבאותם ימים כבר חשב שאין
"פרטנר" פלסטיני שאפשר לנהל תהליך שלום עמו( להעלות על סדר היום הציבורי את הרעיון
של הקמת גדר ביטחון שתחצוץ בין ישראל לגדה המערבית, כדי להכין נסיגה חד-צדדית
של ישראל לגבולות בני-הגנה. רעיון זה לא זכה להצלחה רבה, בין השאר משום שמעמדו
הפוליטי של ברק הלך ונחלש. אולם, כבר בנובמבר 0002 אישר ברק תוכנית להקמת "מכשול
נגד כלי רכב" בגזרה המשתרעת מהקצה הצפון-מערבי של הגדה, מהיישוב מי עמי ועד ללטרון
ולפעילות ביטחון שוטף באמצעות משמר הגבול לאורך המכשול. בעקבות החלטתו הקימה
החברה הלאומית לדרכים )לשעבר מע"צ( מעקה בטיחות בגזרת מי עמי-לטרון, המונע מעבר
כלי רכב, ואגף הבינוי שבמשרד הביטחון הקים פרופיל מתכת, וכן נרכשו אמצעים טכנולוגיים
לאיתור כלי רכב ובני אדם )פולמן 4002(.
פיגועי הטרור נמשכו, והקולות בקרב הציבור הישראלי שקראו להיפרדות מהפלסטינים גברו.
בדצמבר 0002 הכריז סגן שר הביטחון אפרים סנה, כי מערכת הביטחון תקים גדר מערכת
לאורך קו התפר מאזור ואדי ערה עד ללטרון. אלא שעד מהרה חדל סנה, איש מפלגת העבודה,
לשמש בתפקידו, שכן הליכוד עלה לשלטון, והנושא ירד מסדר היום של הממשלה בשל
התנגדות רוב שריה לצעד כזה. ביוני 1002 הורה ראש הממשלה אריאל שרון על הקמת צוות
היגוי בראשות ראש המועצה לביטחון לאומי, עוזי דיין, שנועד לגבש תוכנית למניעת הסתננות
של פלסטינים דרך מרחב התפר. לפי תוכנית זו, המכשול שיוקם ישתלב כמעגל רביעי בהגנה על
ישראל מפני פעילות טרור )אחרי המעגלים הכוללים איסוף מודיעין ופעולות סיכול בשטחים,
פעולות לאורך הצירים בשטחים וכן פעילות של המשטרה בתחומי הקו הירוק(. ב-81 ביולי
1002 אישרה ועדת השרים לענייני ביטחון את המלצות צוות ההיגוי, שכללו בין השאר את
יישום ההחלטה בדבר המכשול נגד כלי רכב שהתקבלה עוד בנובמבר 0002 והקמת מכשול