Background Image
Next Page  15 / 38 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 15 / 38 Previous Page
Page Background

14

קיימת היתכנות סביבתית, טכנולוגית, משפטית וכדאיות כלכלית לבניית איים ימיים.

התוכניות מתאימות בעיקר לשימושים המטילים מגבלות על סביבתם, כמו מתקני תשתית

ושדות תעופה.

אין די מצאי של חומרי מילוי.

נדרשת תוכנית מתאר לאיים ולמערכת התחבורה המשרתת אותם.

בעקבות הדוח התקבלה החלטת ממשלה בדבר הקמת איים מלאכותיים בחופי ישראל. בנוסף,

התקבלה החלטת קבינט חברתי-כלכלי מיום 1002/6/3 שאישרה את המלצות ועדת המנכ"לים

כדלקמן:

להמשיך לאסוף ולעבד נתונים לשם יצירת התשתית התכנונית הדרושה להקמת איים

מלאכותיים.

לקדם הוראה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בדבר עריכת סקר וגיבוש מדיניות בכל

הנוגע להקמת איים מלאכותיים בחופי ישראל.

ואכן בשנת 7002 פורסם מסמך מדיניות לאיים מלאכותיים לתשתיות, ואלה עיקרי המלצותיו:

איים מלאכותיים ישמשו למתקני תשתית בלבד.

הפרויקט ימומן באמצעות פינוי קרקע מתשתיות באזורי תפוסה.

כדאי להקים איים קטנים (מאות דונמים) עבור תשתיות.

יוקם אי ראשון כפרויקט חלוץ (פיילוט) ללימוד הנושא.

אזכור נוסף לאי מלאכותי היה בדוח ועדת האלוף הרצל בודינגר בנושא שדות התעופה בישראל

(הוועדה הציבורית לבחינת תוכנית-אב לשדות תעופה בישראל 9002), ובו נכתב:

שדה תעופה על אי מלאכותי בים התיכון: הוועדה מוצאת כי יש צורך בקידום תכנון עבור

שדה תעופה על אי בים, אך מציינת כי פתרון זה מעלה שלל בעיות, כמו מחיר הפרויקט,

חוסר הניסיון הבינלאומי בבניית אי מלאכותי בים הפתוח, פגיעה בחוף ובמערכותיו.

להוסיף

ממליצה

הוועדה

יצוין כי חוף הים הוא נכס לאומי של משאב ההולך ומצטמצם.

1 ולקדם את

בים התיכון, כשדה תעופה בדרגה

מלאכותי

אי

על

לתמ"א 51 שדה תעופה

המפורט עבורו בשלבים.

התכנון

אבן, גרטנר וקהת (3002) העלו רעיון להקמת איים מלאכותיים מול רצועת עזה. ניצול הים להגדלת

הרזרבה הקרקעית, הן על ידי ייבוש חלקי חוף, הן על ידי בניית שלוחות ים (מעין חצי אי), הן על

ידי הקמת איים מלאכותיים, הוא דבר אפשרי מבחינה טכנולוגית. בעולם הצטבר ניסיון רב בניצול

הים לצרכים אלו. גם בישראל נרכש ניסיון מסוים בייבוש הים ושלוחות ים, בעיקר בפרויקט הרחבת