20
000,2 דונם ויותר (כולל שטחי שובר הגלים) הם כ-%01-%02 מערך הקרקעות המוצעות לבנייה
במישור החוף כיום.
אחד היתרונות הבולטים של הטכנולוגיה המוצעת של שוברי הגלים הספוגיים ופלטפורמות המיכל
המודולריות הוא העובדה שאפשר לייצר אותם במפעל תעשייתי-חופי, כרכיבים צפים, ולהשיט
אותם ואת מרבית תכולתם לאתרי התפקוד הסופיים ובכך להוריד באופן משמעותי מן העומסים
ומן השחיקה של תשתיות התחבורה היבשתית.
ישימות
) של שוברי הגלים הספוגיים ופלטפורמות המיכל עשוי
aggregative
ניצול האפשרויות המצרפיות (
לשרת שורה רחבה של תשתיות קריטיות במרחב הימי (איור 4):
•
הרחבת נמלי ים קיימים
•
העתקת שדות תעופה
•
בניית טרמינל גז והעתקת מפעלי תעשייה
•
פיתוח אורבני
הרחבת נמלי ים קיימים
הרחבת נמלי ישראל הקיימים בחיפה (איור 5), באשדוד ובאשקלון, אל תחום העומקים של 02-53
מ' תאפשר קליטת אוניות אוקייניות וביטול התלות בנמלי שיטעון זרים (יווניים ומצריים). אולם,
הרחבה כזאת היא בעייתית עד בלתי מעשית ובלתי אפשרית לפי תפיסות המימוש הקונבנציונליות
המבוססות על חומרי מילוי, הן משיקולים כלכליים הן משיקולים סביבתיים: היעדר חומרי מילוי
ויצירת מחסום לנדידת החול במעלה החוף צפונה.
הטכנולוגיה החדשה המוצעת של שוברי גלים ספוגיים ופלטפורמות מיכל, הפתורים לציפה, נותנים
תשובה הולמת לבעיה זו, שערכה לכלכלה הלאומית מיליארדי דולר לשנה, שלא לדבר על השיקולים
הביטחוניים והחיסכון בזמני התובלה אל ישראל וממנה.
), שהוא סמכות בינלאומית
MIT
להערכתו של ארנסט פרנקל מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (
מוכרת בכל הקשור לטכנולוגיה של ספנות, מתקני חוף ואיים מלאכותיים, בעקבות ההיערכות
החדשה לקליטת הגז מן הבארות החדשות בים יבוטל הצורך במסוע הפחם הממוקם מול תחנת
הכוח של חדרה, ויהיה אפשר להשתמש בו (לאחר הסבתו והארכתו לתחום העומקים של 03
מ' והגנת המרחב הימי הסמוך על ידי שוברי הגלים הספוגיים כמתואר) כרציף המשרת אוניות
אוקייניות מודרניות (עם שוקע של 02-52 מ' ויותר), ולהופכו לנמל שיטעון "כחול-לבן" בהשקעת
זמן ומשאבים קטנה יחסית (איור 4).