Background Image
Next Page  14 / 38 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 14 / 38 Previous Page
Page Background

13

ובשנת 9691 הציג בביאנלה לארכיטקטורה בפריז

1

הכרמל" (הפקולטה לארכיטקטורה, 2691-3691)

פרויקט ושמו "מושבת מחקר תת-ימי". בשנת 0991 הוא זכה בפרס בתחרות בינלאומית ביפן על

.

Park on the Waves

עבודתו

בשנים 4991-5991 הוא אירגן ביחד עם גדליה שלף ויורם צימלס כנס ושמו "שלוחות ים ואיים

מלאכותיים נוכח חופי ישראל: היבטים תכנוניים, הנדסיים, סביבתיים וכלכליים". הרצאתו של

בורט נקראה "פיתוח בסביבה ימית במימי החופים של ישראל - מבט למאה ה-12". בשנים -6991

5991 התחיל לממש את חזונו בעזרת ניסויים בשובר גלים ספוגי, פרי המצאתו בשיתוף עם מיכאל

שטיאסני, יואב סרנה, ניתאי דרימר ואחרים והוא ממשיך לנסות ולקדם את הרעיון עם מיכאל קון,

הפעם להקמת איים מול חופי תל אביב וחיפה.

בשנות התשעים נכתבו עבודות אחדות בנושא על ידי חוקרים מהטכניון (צימלס, שלף ובעז 6991;

שלף וצימלס 6991). במכללה לביטחון נכתבה עבודה על כך (שאשא 5991) ואדריכלים הציעו

תוכנית פעולה (לרמן 5991). מיכאל בייט, לשעבר המדען של משרד התשתיות, כתב על האיים

המלאכותיים ב-9991. באותה שנה כתבו על האיים חוקרים מאוניברסיטת תל אביב (קרן ושטרן

9991). הנושא שב והועלה בשנות ה-0002 על ידי חוקרים העוסקים בחקר הים התיכון (ניר, דורי

ובן-ארי 1002; ניר 5002; סגל 3002). המהנדס הוגו מרום ניסה לקדם את רעיון העתקת שדה דב

לים (שליין 9991), נושא שעלה על הפרק פעם נוספת בימים אלה על שולחן הממשלה. למעשה,

בשנת 3791 פורסם מכרז להקמת אי מלאכותי לשדה דב, אולם בשל מלחמת יום הכיפורים בוטל

המכרז.

במטרה להיערך למתן פתרונות לתחזיות של גידול האוכלוסין בישראל החליטה הממשלה לבחון את

ההיתכנות להקמת איים מלאכותיים נוכח חופי ישראל בים התיכון. בשנת 6991 חתם ראש הממשלה

דאז, שמעון פרס, על מסמך הצהרת כוונות עם ראש ממשלת הולנד, וים קוק, לשיתוף פעולה ומחקר

בנושא הנדסת חופים. למימוש האמור לעיל הוקמו ועדות היגוי בהולנד ובישראל והוקצבו לנושא

שני מיליון דולר. גם משרד הפנים טיפל ברעיון ב-7002 ובחן את רגישותם של חופי הארץ לשינויים

הרבים הפוגעים בו (משרד הפנים 9991; פפאי 4002). רוזן (0002) אמד את ההשפעות הסביבתיות

הצפויות בעקבות הקמת האיים.

בדיקת ההיתכנות נערכה בשנים 7991-0002, ועיקרי מסקנותיה הוגשו לשר התשתיות הלאומיות,

כולל דוח ביניים ב-8991, ודוח סופי בפברואר 0002 (המשרד ניסה לקדם את הרעיון כבר בשנת

0002). להלן עיקרי מסקנות הדוח:

1 האישים המוזכרים בסקירה זו הם מדענים בעלי שם ובעלי תארים אקדמיים. בסקירה זו הסתפקנו בציון שמם

בלבד.