22
•
הקרקעית באזורים המדוברים עשירה בסחף וברבדי חרסית. חומרים אלה מקטינים את יציבות
הקרקע לכן השפעתם על ביסוס היא שלילית. דבר המחייב פעילות יקרה לייצוב הקרקעית
לפני הקמת האיים.
•
ביפן פעילות וולקנית ורעידות אדמה הן תופעות שכיחות, העלולות לפגוע ביציבות האיים
ונדרש תכנון עם מקדמי ביטחון גבוהים, ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות לעמידות בפני רעשים.
•
בימים של יפן קיימת שכיחות לסערות טייפון, שעלולות להרוס את קירות המגן של האי
ולפגוע ביציבותו.
למרות הקשיים הללו הוקמו ביפן עשרות רבות של איים מלאכותיים, החל לשימוש תעשייתי
ותשתיתי וכלה בעסקים ומגורים. בבדיקות מקדמיות שביצעו היפנים ביחס להשפעה שיש להקמת
איים מלאכותיים על הכלכלה המקומית, נמצא כי הקמת אי מלאכותי יוצר אפקט של הגברת
התפוקה, תעסוקה, הכנסות מעבודה וממסים והתעוררות משמעותית של הכלכלה המקומית.
רוב האיים ביפן נבנו מחומר מילוי ממוצא יבשתי, באמצעות יישור גבעות והרים תלולים והכשרת
חומר הסלע למילוי עבור האיים. לשיטה זו יתרון כפול; יישור השטח יצר שטחים נוספים ומיושרים
על היבשה לפיתוח נוסף.
דוגמאות מהעולם
נסקור עתה מספר פרויקטים בולטים של איים מלאכותיים ביפן ובעולם. האי המלאכותי הראשון
( והוא ממוקם במפרץ נגאסקי )איור 4(. האי נבנה בשנת 4361, בגודל
Dejima
ביפן מכונה דג'ימה )
של כ-9 דונם, והוא שימש כתחנת סחר הולנדית בזמן ההסתגרות שהונהגה בתקופת אדו, בין 1461
ל-3581.
(http://jchatoff.wordpress.com/tag/dejima-island :האי דג'ימה ומפרץ נגאסקי )מקור:
איור 4