18
בו נכתב:
4
אזכור נוסף לאי מלאכותי היה בדוח ועדת האלוף בודינגר בנושא שדות התעופה בישראל,
שדה תעופה על אי מלאכותי בים התיכון: הוועדה מוצאת כי יש צורך בקידום תכנון עבור שדה
תעופה על אי בים, אך מציינת כי פתרון זה מעלה שלל בעיות, כמו מחיר הפרויקט, חוסר הניסיון
הבינלאומי בבניית אי מלאכותי בים הפתוח, פגיעה בחוף ובמערכותיו. יצוין כי חוף הים הוא נכס
לאומי )משאב שהולך ומצטמצם(.
להוסיף לתמ"א 51 שדה תעופה על אי מלאכותי בים התיכון, כשדה תעופה בדרגה
הוועדה ממליצה
1 ולקדם את התכנון המפורט עבורו בשלבים.
ניצול הים להגדלת הרזרבה הקרקעית, הן על ידי ייבוש חלקי חוף, הן על ידי בניית שלוחות ים
)מעיין חצי אי( והן על ידי הקמת איים מלאכותיים, היא אפשרית מבחינה טכנולוגית. בעולם הצטבר
ניסיון רב בניצול הים לצרכים אלו.
גם בישראל נרכש מעט ניסיון בייבוש הים ושלוחות ים, בעיקר בפרויקט הרחבת נמל אשדוד, 'נמל
היובל' )איור 3(, שנחנך ב-5002, וכולל הרחבה של 051,1 מטרים למזח הראשי ו-007,1 מטרים של
רציפים חדשים בעומק ים של 5.51 מטרים.
4 הוועדה הציבורית לבחינת תכנית אב לשדות תעופה בישראל, דוח מסכם, הוגש לשר התחבורה שאול מופז, ינואר
.2009
: נמל היובל – אשדוד
איור 3