31
פרק 2 – היערכות צה"ל לשינוע וריכוז הסד"כ בחירום
השפעת התפתחות מערך ההובלה בצה"ל ובמערכת האזרחית
במהלך השנים האחרונות חלו תהליכים במערך ההובלה האזרחי והצבאי בישראל, שיש להם השפעה
ישירה על המוכנות בחירום ועל ההצטיידות בכמות גדולה של הכלים. המשמעות המרכזית היא
הגבלת ההובלה והגדלת מספר הסבבים לניוד מיחידות המחסנים, לשטחי הפריקה.
משק ההובלה בחירום הוא מרכיב קריטי ומחייב תכנון מדוקדק. זה תקופה ארוכה שמערכות שליטה
ובקרה בחירום אינן מספקות מענה הולם לתפישת הפיקוד והשליטה בחירום בתחום ההובלה. ללא
שימוש בכלי העיקרי הנדרש במערכת קטנה יכולת האופטימיזציה של המשימות. האמצעי נהפך
לבלתי רלוונטי וגורם לכך שכלל התוכניות לחירום מתוכננות ומנוהלות בצורה ידנית.
התלות של צה"ל במשק ההובלה האזרחי גורם לצבא להיות מושפע מכל תהליך ומכל החלטה אשר
משפיעים על משק ההובלה האזרחי. המגמות שיש להן קשר ישיר לפעילות הצבאית הן: הגבלת
המשקל המותר למובילים, הרפורמה בתחבורה הציבורית ועוד.
הגבלת המשקל צמצמה באופן משמעותי את מאגר הרכב האזרחי המיועד להובלת טנקים. הצעה
שהוצעה מטעם מועצת המובילים לצה"ל כדי לשמר את העתודה של המובילים לא אומצה בסופו
של התהליך מסיבות שונות ובין היתר בגלל אי-קבלת אישור לתהליך ממשרד התחבורה, כך שהמשק
של המובילים האזרחיים נמצא בדעיכה מתמדת.
רפורמה, שהתקיימה במשק התחבורה הציבורית, יצרה חברות אוטובוסים עצמאיות שקיבלו
אשכולות שלמים מ''אגד''. כתוצאה מהרפורמה קטן באופן משמעות צי האוטובוסים בחברות
הגדולות והועבר לחברות קטנות שחלקן בבעלותם של בני מיעוטים. עובדה זו מעמידה בספק את
התייצבותן של חברות אלו ביום פקודה למלחמה.
לצה"ל יש כמות מוגבלת של מובילים צבאיים ועוד מספר מצומצם של מובילים אזרחיים, המסוגלים
לנייד אמצעים כבדים. מספר מצומצם זה גורם לפער קריטי בריכוז הסד"כ ומחייב ביצוע מספר
סבבים. משק ראשי הגוררים הצבאיים והאזרחיים הוא משק נתון ומוגבל. בנוסף, חלק ניכר
מהמשאיות שצה"ל מתבסס עליהן, הוא ממודלים ישנים, וכתוצאה מכך תיתכן פגיעה קשה ביכולת
הניוד העלולה להיגרם מפאת חוסר כשירות של האמצעים.
חברות התחבורה האזרחיות נדרשות לספק מספר נתמכים גדול יותר ממספר הגוררים. כתוצאה מכך
יידרשו מספר סבבים במטרה להביא את כל המשק ולגייסו לצה"ל. משק הנתמכים הגוררים בצה"ל