Background Image
Next Page  10 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 10 / 48 Previous Page
Page Background

10

פרק א. הכרחיות השימוש בתת-קרקע בישראל והדרך לכך

עבודות רבות כבר התמקדו בפיתוח תחום התת-קרקע בארץ )למשל, לישר ואחרים 7991(. לא

נסקור אותן, נסתפק במספרים יבשים, ואלה בלבד יוליכו אותנו למסקנות בדבר היתרונות של

הירידה לתת-קרקע.

. על פי נתוני מנהל מקרקעי ישראל, שטחי הקרקע בגבולות הקו הירוק, בתוספת

צפיפות המגורים

רמת הגולן וללא שטחי אגמים וחופים( מסתכמים בכ-22 אלף קמ"ר )כ-22 מיליון דונם(. מזה יש

להחסיר כאלף קמ"ר של קרקע לא מסודרת, הנמצאת בבעלות לא ידועה או בסכסוך. עוד כ-5.1

מיליון דונם נמצאים בבעלות המדינה )קק"ל ורשות הפיתוח(. נותרו אפוא כ-5.91 מיליון דונם.

מאלה יש להפחית את השטח שתופסים מערכת הביטחון וצה"ל. לפי הערכות שונות מדובר בכדי

חצי מהעתודות, רובן בנגב. השטח החקלאי בארץ מסתכם בכ-3 מיליון דונם. אם נסיר את כל שאר

השימושים, נמצא שהיקף השטח הבנוי בישראל עומד כיום על כ-3.1 מיליון דונם, שהם כ-%6

מסה"כ השטח בישראל, וצפויה פלישה או גלישה לשטחים פתוחים בעקבות הקמת שכונות חדשות

ביישובים קיימים. פלישה כזאת היא בלתי נמנעת: בסוף ינואר 4102 מנתה אוכלוסיית ישראל כ-5.8

מיליון נפש. צפיפות האוכלוסין בארץ היא מן הגבוהות בעולם המערבי – כ-863 נפשות לקמ"ר –

והיא תלך ותגדל בשל ריבוי טבעי והגירה מבחוץ. צפיפות זו מורכבת, שכן רוב אוכלוסיית ישראל

)יותר מ-%29( מתגוררת ביישובים עירוניים, והם אלה שמהווים את רוב רובם של אותם ששת

האחוזים או 3.1 מיליון הדונמים של השטח הבנוי, רובם מצפון לבאר שבע.

. מספר כלי הרכב בישראל כבר חצה את הרף של 67.2 מיליון )אברהם 3102(. מתוכם כ-52.2

חניה

מיליון נמצאים בבעלות פרטית. הסטטיסטיקה מראה, כי מספר זה גדל מדי שנה בהתאם לאוכלוסיית

ישראל הגדלה. כל כלי רכב צורך מקום חניה הגדול משטחו. אם נכפיל את השטח הממוצע שתופס

רכב בחניה רגילה )כ-8-6 מ"ר של הרכב עצמו ושטח דומה הדרוש למסגרת היקפית(, יתברר כי כלי

רכב הוא צרכן נדל"ן לא פחות משמעותי מאשר בן משפחה שיש לו חדר שינה מרווח בבית. על פי

התקנים של משרד התחבורה, המגדיר חניה תקנית כבעלת שטח של 52 מ"ר )כולל שטחי מעבר

ותמרון(, מתברר שהחניה בארץ גוזלת שטחי עתק: 96 אלף דונמים לפחות. בפועל הנתון כנראה

גדול בהרבה, שכן לא כללנו בחישוב משאיות, אוטובוסים ומקומות חניה מתוכננים מראש שנמצאים

ליד הבתים, מקום העבודה ומרכזי הקניות, הספורט והבידור. כדי להמחיש עד כמה גדול המספר

הזה נציין כי סה"כ שטח הכבישים בארץ הוא כ-051 אלף דונם; שטח מחוז תל-אביב הוא 271 אלף

דונם, וכ-8.86 אלף דונם מתוכם משמשים לבנייה למגורים. המסקנה המתבקשת – יש להוריד את

החניונים לתת-קרקע, מה גם שהם יוכלו לשמש גם מקלטים, מחסנים ועוד.